Vitkålssallad och matberedarhelvete

Gjorde vitkålssallad idag. En väldigt enkel och god variant. Man river vitkål och blandar med krossad ananas och sen saltar man och pepprar efter behag (dock ej som farbror Melker). Friskt och gott!
Jag funderade när jag började plocka fram vitkål och matberedare varför det är så sällan jag gör vitkålssallad? Som är så gott och enkelt. Svaret upptäckte jag snart: matberedaren..... Skålen på matberedaren är så förtvivlat liten så med den mängd sallad jag brukar göra får jag tömma den ideligen. Och det tjorvade och jävlades också, vitkålen kilade fast mellan matarröret och matargrejen (vad den nu heter, den man pressar ner grönsakerna med) och när jag försökte dra lös den så åkte säkerhetsspärren ur läge och maskinen stannade. Nu vill jag ha en ny matberedare! Nä det var lögn, inte NU, jag ville det redan förra gången jag använde den men då blev det inget mer än en tanke. Nu rotade jag faktiskt fram en reklambroschyr från Elon ur pappersinsamlingen och hittade en Borsch med mixer på. Med STOR  behållare. Perfekt! 999 spänn......aj fan.....
- Vad trodde du dom kostade då? sa Sören
- Jag hade ingen aning, svarade jag.  Men jag trodde nog dom var billigare. Men man kanske måste hosta upp en tusenlapp om man ska få nåt som är något att ha.
- Ja annars får du en sån där, sa han och pekade på Melissan....... (höhö).
Det är faktiskt inget större fel på den. En massa tillbehör är det också: rivskivor, pomme frites-strimlare, visp, citruspress, råsaftcentrifug och så en mixer man sätter ovanpå. Men den är för liten..... 
Jag känner dock en tjej som ska till att flytta hemifrån. Jag undrar om hon kanske är intresserad av en matberedare.....? ;-)

PS. Matberedaren jag kollade på hade en behållare på över tre liter. Det är kanske att ta i..... ? Nu ska jag kolla på nätet vad dom kostar. DS.

Kommentarer
Postat av: Maggan

Vitkålssallad...*mums*
Kan göras i 1000 olika varianter, den ena godare än den andra. Nån sa "äta vitkål är = minuskalorier"? Betyder det att man kan ta dubbelt så mycket av ex. sås eller efterrätt?? Jag bara undrar...

2008-04-07 @ 09:07:41
URL: http://mags.webblogg.se
Postat av: alias Kvasthilda

Jag tycker frågan är mycket bra!

2008-04-08 @ 09:29:09
URL: http://aliaskvasthilda.blogg.se
Postat av: Ulrika

Jag använder aldrig matberedaren till vitkålssallad! Hatar att diska den! Jag har en skärbräda och vass kniv och skär tunna skivor, alternativt osthyveln. Visst, det tar på biceps, men det är ju bra.....
Det tar faktiskt inte så lång tid att göra för hand.

2008-04-08 @ 11:44:22
URL: http://ullda.blogg.se/
Postat av: alias Kvasthilda

Jo jag har använt osthyvel jag med... egentligen blir det bättre men det gör så ont i handleden till slut. :(
Matberedaren diskar man i diskmaskinen! (Ja inte hela matberedaren, bara bunken och redskapen)

2008-04-08 @ 12:51:09
URL: http://aliaskvasthilda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0