Hipp hipp hurra!

Nu är den här veckans födelsedagar avklarade. Det var bara två men ändå. Man ska ju hinna fixa dom där tårtorna. 
 
I måndags blev det ingen dans för mig. Istället umgicks vi med sportlovsfirande släkt och åt tacos och badade tunna hos Lillens. Ingen bakning den kvällen alltså. 
 
 
I tisdags var det APT plus husmöte vilket innebar att jag var borta hela kvällen. 
 
Onsdag kväll däremot, då hade jag bokat in bakningen. Och jag hade bestämt mig för vilken tårta jag ville ha! Otroligt va? Jag hade en idé som jag googlade på och i flödet dök den här bilden upp. Visst ser det god ut? God och festlig och ENKEL. 
 
Det var inget recept utan en tårta man kunde beställa från en butik men jag använde bilden som inspiration. Jag använde ett recept på mazarinkaka till botten. Vispade ihop en så kallad glasskräm (marsan och vispad grädde) som jag lade på botten. Sen hade jag köpt jordgubbar dagen innan. Det var erbjudande på dom så jag köpte två askar. När jag skulle ha dom så hade dom möglat. Meh! Jag fick tillbaka pengarna sen men hon på affären sa att man bör äta dom samma dag som man köper dom eftersom det inte är säsong. Fast det stod ingenstans att dom var SÅ känsliga. Undrar hur många askar jordgubbar dom får kassera per dag?
 
Nåväl. Jag fick vara utan jordgubbar och nöja mig med den andra frukten jag köpt: konserverade aprikoser, konserverade mandarinklyftor, sharonfrukt, banan och svarta vindruvor. Det blev en nästan helt orange tårta och vindruvorna ser ut lite som oliver tycker jag. Men den var jättegod! Det blev precis den där kombinationen av mandel, vaniljkräm och frukt som jag var ute efter.
 
 
Kakorna köpte jag. Ibland måste man välja var man lägger sin energi. Jag bakade ju Haqvins tårta också. Han hade önskat sig kladdkaka med rosa grädde. Skönt att somliga av oss har enkla vanor. Till middag ville han ha tortellini. Hurra, tänkte den ömma (och trötta) modern. Jag slog till och gjorde skinksås till också.
 
Själv fick jag som vanligt paltbröd, fläsk och vitsås till middag på mig födelsedag. Mmmmums filibabba! 
 
 
Idag åt vi resterna till lunch, Mannen och jag. Det var lika gott idag! Och som vanligt utropade jag mellan tuggorna: Vi måste äta paltbröd oftare! 
Det blir typ en gång om året. Varför? Jag älskar det. Tyvärr är det väldigt ovegetariskt men vi behöver kanske inte äta det varje vecka? Oftare än en gång om året i alla fall. 
 
Jag hade önskat mig tulpaner också. Och det fick jag! Flera buketter! Älskar att få blommor. Är det åldern, tro?
 
 
Fick presenter också. Av Mannen fick jag en äppelsvarv! Vi har tittat på Mandelmanns gård på tv och när dom skulle ta rätt på äpplena hade dom en äppelsvarv som både skalade och skar upp äpplena.
 
"En sån där köpte ju jag till M när hon fyllde 40." sa Mannen."
"Men! Kunde du inte köpa en åt mig också, jag som får så ont i händerna av att skala äpplen!"
 
Så då hade han köpt en åt mig i present! Nu är det ju inte äppelsäsong än på ett tag men den kommer att komma till användning.
 
Av andra gäster fick jag presentkort på Butik New Me, en flaska vin, Merci choklad och en snygg plåtburk fylld med värmeljus. En fin teckning fick jag också som A hade ritat tillsammans med sin pappa. "Det där är en robot, den har jag ritat och det där har pappa ritat, det är en gubbe och det där är en palm."
 
 
Av grabbarna har jag fått en bok - eller rättare sagt, jag kommer att få en bok. Herman hade beställt en på nätet men kom på det lite sent så den hann inte komma. Det blir spännande att se vad han har hittat på!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0