Inventering

Nytt år, nya tag. 
 
Igår inventerade jag kyl, frys och skafferi. Jag skulle skiva upp kalkonen och julskinkan jag köpt för halva priset och packa i burkar för att frysa in men upptäckte att det var nästan tomt i burkskåpet. Burkarna måste alltså vara i frysen. Med ätbara saker i. Vad har vi egentligen därinne?
 
Det visade sig vara en hel del. Bland annat:
 
- Lammbuljong, 4 burkar på vardera en liter.
- Porterstek med sås, två burkar (Jo, det visste jag ju för det var kvar sen nyårsafton).
- Ett paket strömming.
- Skivad julskinka.
- Skivad lammrulle. 
- Lammstek med sås.
- Salt lammstek (den jag gjorde till jul)
- Köttfärssås 
- Vegobullar. 
 
 
I skafferiet har vi pasta, ris, bulgur, couscous, grötris, kikärter, röda linser mm plus olika konserver. Potatis har vi i jordkällaren. Och ute i frysboxen har vi lammkött och bär. 
 
Vi har en väldig massa mat! Vad springer jag på affären för? Det skulle räcka länge med att jag köpte bara mjölk och bröd. Ja, jag kan ju baka också så jäst skulle räcka för mjöl har vi också hemma. 
 
Nu har jag börjat planera middagar framöver på det vi har hemma. Idag blev det en mindre lasagne på köttfärssåsen från frysen med dom sista lasagneplattorna samt en linssoppa på lammbuljong, diverse rotsaker samt lite rökt fläsk som jag också hade i frysen.
 
Till imorgon har jag tagit fram salt lammstek. Få se vad jag hittar på med den. Nåt med ris och grönsaker kanske? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0