Gott nytt!

Herregud, jag tror klockan var halv fyra när vi gick och lade oss igår. Eller idag blir det ju. Första dagen på det nya året. 
 
Vi började kvällen med att umgås med farmor och äta god mat. Trerätters så klart. Det var ju nyårsafton.
 
Förrätt: kavring med en röra med rökt lax och dill toppad med räkor och citron. Hittade på det igår eftermiddag. Blev väldigt gott. Ska skriva ner hur jag gjorde så jag kommer ihåg det (och så kan ni få receptet om ni vill).
 
Huvudrätt: porterstek, sås, kokt potatis, kokta morötter plus en massa andra tillbehör. Mums!
 
Efterrätt: philadelphiaglasstårta smaksatt med citronzest, varvad med digestivesmulor och kolasås. Smakade mycket bra. Den gamla hederliga philadelphiaostglassen går fortfarande hem. Nu har vi börjat luska på om man skulle kunna smaksätta med nåt annat. Citronzest tyckte jag blev gott medan Herman tyckte originalet med bara vanilj var godare. Vad skulle man mer kunna ta? Frukt och bär är ju gott men det är risk att det blir isigt. Saffran? Kakao? Nutella? 
 
 
Sen kollade vi på Grevinnan och betjänten. Same procedure as every year. När farmor åkt hem kom nästa gäng. Vi satt och pratade och skrattade och vid tolvslaget gick vi ut och skålade in det nya året. Tittade på fyrverkerier och tände tomtebloss. 
 
 
Sen fortsatte vi kvällen (eller snarare natten) i köket. Till slut satt jag och somnade till tror jag. Jag är van att sova om nätterna, inte nattsudda på det här viset. Men trevligt hade vi. 
 
Inte fick jag sova så länge som jag skulle önska idag heller, det såg magen till. Är huvudet dumt får kroppen lida brukar man ju säga och jag drack inte enbart hallonsaft igår. 
 
Vad sägs om att utse 2017 till Kroppens år? Tror att jag eventuellt har haft ett "Kroppens och själens" år eller liknande tidigare men vad gör väl det. Kroppen ska ju hänga med mig år efter år, den behöver tas hand om och gullas med mer än ett år. 
 
Nyårslöften då? Ja, det blir dom vanliga tycker jag: 

- Skratta mycket.
- Spela och sjunga mycket.
- Vara mig själv.
- Bejaka min kreativitet - hur än konstiga saker som kommer ut.
 
Och så kan vi lägga till:
 
- Vara snäll mot kroppen. 
 
God fortsättning! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0