Dejt med mig själv

Det blev dyrt. Men jag är nöjd.
 
Jag for till Birsta idag. Helt själv. Ingen man, inga barn. Ingen som väntade på att jag skulle bli klar, ingen som avbröt mina tankar. Jag fick gå där i butikerna och fundera, alldeles själv. Det blev lite fler inköp än jag planerat och det tog längre tid än jag tänkt. Men det gjorde inget. Jag kände mig så harmonisk, så lätt och så ledig (semesterledig). Det var som att ha en dejt med mig själv.
 
Jag for inte förrän strax före elva på förmiddagen och lovade Haqvin att jag i alla fall skulle vara hemma till middagen. Fast det beror ju alldeles på vilken tid man tänkt äta, inte sant? Klockan hann bli halv åtta innan jag var hemma. Men ingen hade svultit ihjäl, tänka sig.
 
Det här är vad jag köpte:
 
Två par löparskor 
Två par träningsstrumpor
En tunn fleecejacka 
Två Swebar
En fjärilshåv
Glasburkar till skafferiet
Plastlådor till skafferiet 
Diverse förvaringsboxar
Vinglas
Tre hyllinsatser 
Två ikeakassar
Två presenter 
En julklapp 
Tre bh-ar
Sex par trosor 
En topp
 
Det var rea på löparskorna och jag kunde inte bestämma mig för vilka jag skulle ta. Dom satt så bra så jag köpte båda paren. Ett par korallröda och ett par mintgröna med limegröna snören, båda Adidas. Nu kan jag slänga mina två par gamla Adidasdojjor! Dom håller på att falla i bitar och är inte alls så sköna som jag försöker inbilla mig. Förresten har sulan varit trasig länge på dom blåa. Jo, jag vet att jag köpte träningsskor i våras. Men dom ska jag ha på inomhusträning och latin fusion. Det här är löparskor. Jaaa, det betyder att jag tänkt börja springa igen. Testa i alla fall. Och förresten, jag får väl köpa hur många gympadojjor jag vill, pilutta er.
 
Fjärilshåven är till badtunnan hos Lillens. Man kan fiska upp skräp ur vattnet med den. 
 
Den ena presenten och julklappen var impulsköp. Det gäller bara att jag kommer ihåg att jag köpt julklappen när det börjar närma sig jul. Men jag kanske ska fortsätta och köpa fler? Jag har nog aldrig varit så tidigt ute.
 
Det blev både lunch och fika på Ikea. Billigt och bra. Åt en ny rätt: kryddiga oxrullader med färsfyllning, rabarberchutney och potatis- och grönsaksmix. Det var gott. Tror det var svartpeppar som var det kryddiga i rulladerna och svartpeppar gillar jag. Och så tog jag chokladmousse till efterrätt. Aldrig hänt förr.
 
Efter kaffe och bulle gick jag till Birsta city för ett sista ryck. Började på Twilfit. Jag har tyckt att byglarna på mina bh-ar skaver och har tänkt att jag ska köpa nån bh utan byglar för att se om det känns bättre. Fast det visade sig vara samma fel som det alltid är när jag inte trivs i mina bh-ar: fel storlek! 
 
Expediten frågade vilken storlek jag har. "85 eller 80 tror jag" svarade jag. Bh-arna jag har är så vältvättade att texten har försvunnit på etiketten.
 
"Vi mäter väl då" tyckte hon. "Njaaa. 75 cm, du kan nog ha 70 till och med om du vill att den ska sitta stadigt."
 
Öööh...sjuttio?!
 
"70 D eller E, kanske."
 
E-kupa??!! Va?!
 
Men hon hade rätt. 70E passade. Hur är det möjligt? Har jag fått större byst? Mindre bröstkorg? Ändras kroppen så mycket med åren? Tänk vad lite man vet. Jag minns när jag knappt fyllde ut en A-kupa. Fast då vägde jag 58 kg och var ung och oförstörd. Nu väger jag 77 kg och är medelålders och mjuk i hullet.
 
Jag slog till och köpte tre bh-ar. En stor utgift men det är lika bra att passa på. Nu ska jag slänga bort dom gamla som inte sitter bra. Samma med trosorna. Jag köpte sex par nya och kan alltså kassera sex par av dom mest urtvättade. Sånt här kallas att investera i sig själv.
 
Jag var så nöjd! Jag som hade tänkt spana in sommarrean på bland annat KappAhl kände mig helt ointresserad av att kolla på modekläder. Vem behöver billiga kläder när man nyss har köpt supervälsittande bh-ar och nya trosor! Kan vara så att jag var rätt nöjd på shopping också. Man blir beslutstrött till slut.
 
Imorgon ska jag montera ihop hyllinsatserna och göra klart i skafferiet. Hoppas det blir så bra som jag tänkt mig.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0