En sväng söderut

Plötsligt händer det. Plötsligt fick jag för mig att vi skulle åka ner till Eskilstuna innan jullovet var slut. Eller plötsligt och plötsligt - jag hade funderat på det men visste inte om jag orkade. 50 mil i bil och vinter och kallt och snö på vägen. Huvva. Fast sen bestämde jag mig i alla fall för att ta med grabbarna och åka. 
 
Vi for i tisdags, efter att grabbarna hade LAN-at hela natten. Det var tyst och lugnt i bilen, mest hela vägen. Zzzz..... Tyvärr började det snöa och det var halt på E4-an så det gick inte så fort. Men vi klarade oss betydligt bättre än andra. Det kom trafikmeddelande på trafikmeddelande på radion, vi körde förbi en bärgningsbil som höll på att bärga en stackare, en bit längre fram stod en bil i diket på andra sidan, längre fram i en backe en långtradare som fått stopp. Det gick bra för oss kan man säga - vi höll oss på vägen. Sen slutade snöfallet lagom tills det skymde. Tack för det. Skönt att slippa köra i både mörker och snöyra. 
 
Efter snön kom kylan. När jag klev upp på onsdag morgon var det minus 14. Vad är det här, tänkte jag, vi for ju söderut? Men hemma var det visst ännu kallare. På torsdagen hade temperaturen sjunkit till minus 20. Jösses! 
 
På onsdagen var vi och gratulerade M som fyllde 70. Vi fick en mycket god smörgåstårta och en marängtårta till efterrätt. Tårta på tårta så att säga. Och kaffe och Cava och en massa surr och prat. Mycket trevligt.
 
 
På torsdagen åkte vi och shoppade lite kläder till grabbarna. Det verkar ha blivit nån slags tradition, det är alltid nån som behöver nåt. Och så hade dom presentkort på Dressman som dom fått i julklapp. Haqvin lade genast vantarna på en knallrosa t-shirt. Herman köpte en överrock! Jag har länge sagt att han skulle passa i en rock, han är lång och smal och jag har liksom sett framför mig hur han skulle se ut i en. Och det stämde, han blev jättesnygg i den. "Han ser ut som Sherlock" tyckte Haqvin. Och jag höll med, det gjorde han faktiskt! Öronlappsmössa nästa, då? Jag vet inte. Men han skulle nog passa i samma frisyr kanske?
 
 
Sen fikade vi på Espresso House. Jag brukar säga att ska man göra nåt så ska man göra det ordenligt. Det blev en caramel cheesecake och en mocka latte med grädde på. Sen var jag mätt lääänge, jag lovar.
 
 
Cheesecaken var jättegod. Jag ska försöka hitta ett recept så jag kan göra nåt liknande till jag fyller år. 
 
På fredagen hade temperaturen ute stigit och det snöade. Thea och jag var iväg till ReTuna på förmiddagen. Det är en återbruksgalleria. Det var lite kul att se faktiskt. Sen for jag och grabbarna till mormor och morfar och åt lunch. 
 
Den kändes som ett väldigt kort besök. Kanske det var för att det var så kallt. Ingen fotopromenad, inga utflykter, vi var mest inomhus. Jaja, vi får åka fler gånger. Det är ju både sportlov och påsklov och sen står det inte på förrän det är sommar och sol igen. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0