Gröna vågen

Köpte en väldig massa mjölk innan helgen så jag skulle slippa fara på affären. Det var tillräckligt med handlande dom sista dagarna innan julafton tycker jag! Idag tömde vi dock sista paketet så då var det bara att ta tjuren vid hornen och masa sig iväg på affären. 
 
Julmat är ju inte direkt känd för att vara kalorisnål och fiberrik. Choklad är inte heller magert. Magen och resten av kroppen har mått därefter. Och som vanligt vid den här tiden på året infinner sig tankarna: jag borde äta nyttigare och bättre. 
 
Trogna läsare kanske har noterat att jag inte skrivit om min vikt på länge. Det beror på följande: jag vill inte att det här ska vara nån slags bantarblogg. Jag vill inte framstå som nån som tycker det är viktigt att vara smal. Det finns tillräckligt av sånt ute på nätet. Vi är människor allihopa. Tjock, smal, lång, kort, kvinna, man och allt däremellan. Vill man gå ner i vikt - visst, gör det. Men det är inte det som definierar mig som person. Jag är fortfarande Gun, vad jag än väger. 
 
Kroppen är ett färdmedel genom livet. Gör vad du vill med den. Och tänk på att du fortfarande är lika mycket värd som människa, vad du än väljer att göra.
 
Jag tänker alltså inte rapportera löpande om nån vikt. Vikt är oviktigt (höhö). Däremot kommer ni säker att få rapporter om Lakritskvinnans bravader i framtiden också. Jag gillar nämligen att röra på mig och kan det inspirera nån är det bra. Jag inspirerar mig själv genom att skriva om det. Det inspirerar MIG att andra "skryter" om sin träning. Vissa blir irriterande, jag vet. Men man måste inte läsa allt som finns på intörnettet.
 
Det blev lite vimsigt det här.Jag kom visst ifrån det jag började blogginlägget med - mathandlingen. Äta nyttigare. Jo, det vill jag ju göra. Under december och hela julhelgen har jag kapitulerat för tårtor och julkakor och alladdinaskar. Ingen mening att försöka motstå (resistance is futule) men ingen mening att beklaga sig heller. Det är ju gott att äta.
 
Apelsiner, avokado, äpplen, broccoli, sommargrönsaker och gröna ärtor köpte jag idag. Fibrer och vitaminer och fräscha smaker. Det längtar jag efter nu när julmaten börjar ta slut i skåp och skafferi. Idag blev det klimpsoppa och grönkålsgratäng till middag. Det tyckte magen om.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0