Detta är ett rån

Nu har jag officiellt börjat med julbaket! Jag tjuvstartade visserligen för ett par veckor sedan med chocolate chip cookies men det räknar jag inte. Det officiella julbaket startar med RÅNDEGEN.
 
Den gjorde jag i fredags eftermiddag med planen att grädda dom på lördagen. Fortsatte av bara farten med en rulle schackrutor som också fick åka in i kylen i väntan på gräddning. 
 
 
Sen funderade på vad jag skulle fortsätta med. OM jag skulle fortsätta. Hur mycket kakor vill vi ha? Hade köpt dumlekolor i akt och mening att göra rocky road men man kanske kan baka kakor på dom? Dumlekakor har jag bakat förut, ni vet såna där runda man bakar i mazarinformar. Dom är mumsiga.
 
Jag googlade och hittade nåt som hette "sega dumlesnitt". Det lät ju gott. Man skulle göra fingertjocka längder av degen och sen trycka ner halverade kolor. 
 
Men eller hur?! Kolla så det blev! 
 
 
Fulaste kakorna ever. Dom blev inte snygga efter jag hade skurit upp dom heller. Goda? Jodå. Om man gillar kola för dom består ju mest av smält, stelnad kola. Men dom går ju inte att lägga upp på ett kakfat när dom ser ut på det där viset! Nån slags bagarstolthet har jag faktiskt. 
 
Igår eftermiddag gräddade jag schackrutor och rån. 
 
 
Har ju fått ett rånjärn! Ett gammalt tungt ett, med hållare som man sätter i vedspisen. Nu passade det inte i hålet i vår kökspanna men det gick bra att sätta den ovanpå hålet. Och vad bra det funkade! Det gjorde inget att det var tungt, man lyfter ju aldrig järnet från spisen. Och det osade inget! Annars brukar det rinna fett från degen ut på spisen och det blir rena dimman inne i köket men här rann fettet ner i elden (antar jag).
 
 
Degen var dock konstig från början. Alldeles för lös och kladdig. Den blev bättre när jag hade i mer mjöl men jag tyckte ändå inte den var som den brukar. Rånen blev också lite ojämnt gräddade men det är nog en övningsfråga, att man ser till att elda jämnt i spisen. 
 
 
Nu när jag har gräddat rån undrar jag som vanligt: varför håller jag på och tramsar med andra kakor för? Det är ju rånen som är BÄST! Jag kan till och med tänka mig att baka en omgång till, nu när man slapp oset i köket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0