Husmoderns höst

Vill väl egentligen inte påstå att hösten börjat redan (det är fortfarande augusti!) men skördetiden är i alla fall här och med den vaknar min inre husmoder. 
 
Jag plockade av svartvinbärsbusken igår. En liter blev det. Det tar sig. Första året tror jag den gav 1,5 deciliter. Funderade om jag skulle gå iväg och kolla efter hallon att blanda dom med. Det blir fantastiskt gott tillsammans. Fast dom sista hallonen blåste väl ner igår, tänker jag. Det fanns ingenting på buskarna. 
 
 
Fortsatte stigen bort mot Lillens. Hittade några åkerbär som jag mumsade i mig. Och längre fram lyste det rött minsann. Lingon! Redan mogna? 
 
Hinken rymde bara två liter....
 
 
Efter middagen kokade jag lingonsylt och svartvinbärsmarmelad. Nästan tre stora burkar lingonsylt blev det och fyra små med marmelad.
 
Skördetiden är här. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0