Husmors-Hilda härjar i köket

Man känner sig aldrig så långhårig som dagen innan man ska till frissan. Men imorgon är det dags. Då blir det egentid i Sollefteå igen. Klippa mig och gå på stan och kolla efter kjol och sen lunch på Nipan tror jag. Erikshjälpen ska få ett besök också, det var ju roligt att gå där och fynda. 
 
Ser inte ut som det är nån brådska att åka hem heller. Jag skulle egentligen varit värdinna för "fredagshundringen" nere på bastun men det är för få anmälda så ser inte ut att bli nåt. Det blir för kostsamt för byföreningen att köra igång bastun om det knappt kommer nån. Men det blir fler tillfällen. Jag behöver i alla fall inte skynda mig hem imorgon för att förbereda det ätbara. Åtminstone inte det ätbara till andra än familjen.
 
Hade tänkt bjuda på plockmat i form av grönsaker och frukt med dipp, bland annat en röra med kidneybönor, soltorkade tomater och västerbottensost som jag gjorde i måndags. Den blev supergod! Receptet hittade jag i "Vår gröna kokbok" som jag köpte redan förra sommaren men inte utnyttjat än. Men nu när jag kommit igång med den vegetariska matlagningen vet jag plötsligt vad jag är ute efter när jag bläddrar i boken. Nu har jag hittat jättemånga recept jag vill prova. I originalreceptet till den här röran är det parmesanost men det hade jag inte hemma. Det måste gå lika bra med västerbottensost från frysen tyckte jag. Dock ska jag inte mixa det med stavmixern nästa gång (det stod så i receptet!), i alla fall inte i mixerbehållaren som hör till den. Det gick knappt. Det kläggade ihop och jag tror det luktade bränt om stavmixern eller om jag bara imbillade mig, jag vet inte. Det var ingen höjdare i alla fall. Jag HAR ju en utmärkt matberedare jag kan använda! 
 
"Inga gröna rätter till mig, tack."
 
 
Bakat har jag också gjort idag. Ett vitt bröd, "italienskt bondbröd" typ, med lite rågsikt i som jag tänkte skulle smaka bra med mina röror på. Och en kaka till efterrätt. Det blev blåbärskakan H bjöd på i tisdags när vi övade med kören. Vi hade inte tillgång till Sockenstugan så vi hade en offentlig övning på äldreboendet på Nyviksvägen istället, i deras fina vinterträdgård. Efteråt hade vi fika. Jag hade bakat rågsiktkakor och H blåbärskaka som sagt, A hade gjort drömmar. Jättegott alltihop. Att jag inte ätit middag innan KAN ha inverkat på mitt omdöme. Jag jobbade den dagen och hade stängning och eftersom jag visste att vi skulle fika struntade jag helt enkelt i att planera nån middag. Resten av familjen fick käka matdosor ur frysen. Ja inga Dafgårds alltså utan hemlagade matdosor. Det gick således ingen nöd på dom. Heller. 
 
Dagens bakresultat. 
 
 
Jag fortsatte med mina husligheter på eftermiddagen. For iväg med alla mjölkartonger och plastförpackningar och sånt. På affärn hittade jag köttfärs till nedsatt pris. Slog till på tre förpackningar och lagade till en stor gryta köttfärssås och en gryta chili con carne. Chilin blev middag tillsammans med det nybakade brödet. Resterna blir väl matdosor att frysa in och det passar ju bra eftersom det gick åt några i tisdags. Köttfärssåsen ska också portioneras upp när den svalnat och stoppas i frysen. Köttfärssås är alltid bra att ha på lut. 
 
Nu känns det som att det är dags att göra kväll. Har varit kvälls- och morgontrött hela veckan. Den här gången tror jag verkligen det ÄR förkylning jag kan skylla på för jag har varit lite snorig och både Herman och Haqvin har varit dåliga. Eller så är det den där tiden i månaden. Eller den där tiden på året. Mörkt och dimmigt och grått är det. Man kan bli trött för mindre.
 
Nu säger jag godnatt!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0