Hur svårt kan det vaaaa?!

Fredag igen och det känns väl inte som den bästa dagen att prata om att börja leva sunt men DET HÄR GÅR INTE LÄNGRE!
 
Tårta, tårta, kakor, kakor hemma och på jobbet äppelkaka, mannagrynsgröt, mackor, mackor, mackor. Jag finner det synnerligen svårt att leva som jag vill när jag inte får välja min mat själv. Jo, tårtorna kan jag väl låta bli, nu när vi har fyllt färdigt för ett tag, det är inte det som är det stora problemet. Det är att inte äta bara för att det står framme på bordet! 
 
 
Det blir för mycket mackor på vardagarna. Visserligen har vi ofta kokt ägg som man kan välja som pålägg men jag behöver inte två mackor till mellis klockan två när vi åt frukost åtta och lunch elva. Så mycket energi gör jag inte av med. 
 
På plussidan kan sägas att jag lastar halva tallriken med grönsaker till lunchen och jag försöker fixa ordentligt med grönsaker till middagen också men det verkar inte hjälpa. Jag har gått upp i vikt och jag verkar ha stannat där. Jag äter tydligen för mycket annat också.
 
Träningen fuskar jag också med. Orkar inte på måndagar och är tveksam till soman på torsdagar. Nej, jag var inte iväg igår. Jag var så innihelvitte trött så jag höll på att somna på soffan. Jag som skulle sova ikapp den här veckan när det var sportlov och jag fick sovmorgon! Trött varenda dag är jag! Jag undrar om det beror på den tveksamma kosthållningen. 
 
Jag skulle behöva umgås i lite mer hälsosamma kretsar. Fast jag vill inte bli fanatisk heller. Bara äta LAGOM. 
 
Är hon kär i frukterna? 
 
Jag tror jag måste sätta upp ett riktigt mål. Skriva upp så jag ser det varje dag och kan fokusera på det och planera för eventuella frestelser som kommer i min väg. Men vad ska jag ha för mål? Frisk, stark, glad? Det var ju det jag skulle leva efter om man ska tro det jag skrev här på bloggen i maj i fjol. Och då hade jag inte ens börjat gå upp dom här senaste kilona. Den lappen sitter fortfarande på kylskåpet. Jag ser den inte längre......
 
Ok, vi kör väl det gamla vanliga, det är enklast så:
 
- Grönsaker eller frukt till VARJE mål. Hur jag nu ska lösa det på jobbet....
- Inga kakor eller andra sötsaker utom i VÄLDIGT speciella undantagsfall. Och då i begränsade mängder. Gäller även alkoholhaltiga drycker.
- Dra ner på mackätandet. Ät MAT. Och planera!
- Röra på mig VARJE dag. Även om det bara är en promenad. På rasten till exempel, istället för att kasta mig i soffan. Ut och gå! Ta med träningskorna!
- Drick vatten.
 
Låter det rimligt? 
 
Och kom inte och säg "du är väl inte tjock!" eller "du duger som du är!". Jag vill inte ha tillbaka mina höga blodfetter, jag vill slippa blodtrycksmedicinen, jag vill känna mig LÄTT och STARK! Och det ska jag! SÅ DET SÅ!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0