Norgesemester

Det var ett tag sen nu ser jag. Vi har varit på semester, därav bloggstilleståndet. Vi for till Norge och kringlade omkring på vägarna där och förundrades över vyerna.
 
Åkte via Funäsdalen där vi övernattade. Stannade i Röros och gick runt och kikade. Förundrades över alla fina, färgglada dörrar som fanns överallt på trähusen. Sen, när vi gick in på turistbyrån, upptäckte jag att jag inte var ensam om den saken för där kunde man köpa en affisch med en massa foton på dörrarna. Snyggt.
 
 
 
Vi fortsatte vår färd. Se upp för får på vägen.
 
 
Hittade en hytte precis vid uppfarten till Galdhöpiggen. Efter middagen for vi upp på Galdhöpiggen. Vi gick inte upp på själva toppen utan stannade vid Juvasshytta där man kan utgå om man vill bestiga toppen. Man kunde gå på en "trottoar" utlagd över det steniga landskapet så det gjorde vi, ända fram till glaciären Juvfonne och ingången till en isgrotta. Där var man tvungen att ha guidning för att gå in så vi skippade det denna gång. Man ska nog ha bättre skor än gympadojjor om man ska gå på glaciärvandring och bergsbestigning. Längs med "trottoaren" fanns informationstavlor där bland annat djurlivet nämndes. Man kunde få se snösparv och hare till texempel. Och det var nästan som om nån stått och skickat ut djuren för våran skull för plötsligt kom det två sparvar och satte sig framför oss och en liten bit längre fram skuttade en hare bland stenarna. Undrar vad dom äter där uppe i "stenöknen"? Lavar?
 
Jodå, isen ligger kvar på Juvvatnet.
 
 
Skidåkning, någon?
 
 
Jag tog fel skor....
 
 
Hm, här har man längtat efter sommar och sol och värme och så åker man dit där det är fem plusgrader och snö?? Nåja, man kan ju alltid roa sig med att kasta snöboll på mamma. 
 
 
På väg mot glaciären.
 
 
 
 
 
Dagen efter fortsatte vi söderut, längs med Jotunheimen. Upp för fjäll och ner i dalar. Mer får på vägen. Är det bara inbillning eller har norska får längre svansar än svenska? Mer snö också.
 
 
Jättemycket snö....
 
 
 
Det här är ju nästan löjligt.
 
 
Nämen vi tar väl och åker världens längsta biltunnel också medans vi ändå håller på! 
 
 
 
Lunchdags.
 
 
Hardangervidda. Skapliga plogkäppar.
 
 
Eidfjord där vi övernattade.
 
 
Blev mycket bilåkning dom här dagarna men vi ville ta oss ner till Stavanger och Preikestolen. Den här dagen hittade vi ett väldigt tjusigt vattenfall att äta lunch vid.
 
 
Vi tog oss ända ner till Stavanger den dagen. Eftersom kvällen var varm bestämde vi oss för att ta in på campingen som låg alldeles vid vägen upp till Preikestolen. Överhuvudtaget tycker jag vi hade ett väldigt flyt med våra övernattningställen. Nåväl, vädret ändrade sig. När vi hade slagit upp tältet och börjat laga middag så satte det igång att tokblåsa. Vår campinggranne talade om att det skulle bli regn och åska. Så klart, den enda natten vi campar ska det bli regn! Vi lade stenar runt tältet och hoppades på det bästa.
 
 
Det här var vad vi hade köpt till middag - Joikakakor i viltsås. Jag tyckte burkarna såg ut som hundmatsburkar men gubben ser ju glad ut så det kanske är gott? Som köttbullar i sås. Enligt innehållsförteckninger så var det nöt, får och renkött i köttbullarna och getost i såsen. Lite vilt är aldrig fel och getost brukar ju också gå ner. Men nej, den får inga höga betyg av oss. Vi köpte två burkar men en förblev oöppnad och står nu i vårat skafferi. Om nån känner för att smaka så kan ni komma och hämta den. Enligt hemsidan som jag läst på nu var dom populära i Sverige förut, så popuär att dom tog slut på affären och folk försökte smuggla burkar över gränsen. Fan tro´t.
 
 
Inte blev det mycket sömn den natten inte. Det kom vindbyar och slog mot tältduken så det dånade och vid tvåtiden nångång började regnet piska och åskan mullrade. Tror jag slumrade till lite nån gång efter att åskan gett sig iväg. På morgonen sken solen och det var som en bastu i tältet. Men det är ju precis som det ska vara. 
 
Sen drog diset in och det blev lite småmulet. Det gjorde inget. Det var ju idag vi skulle gå upp till Preikestolen. Då vill åtminstone jag slippa gassande sol. Vi smorde in oss med solkräm ändå och så kepa på och uppåt det bar. 
 
Två timmar tog det att nå Preikestolen. Två timmar av varierande terräng. Ibland grus, ibland närmast trottoarliknande stenläggning. Myrmark korsad av träbroar, stenhällar, stentrappor och till slut klipputsprång. 
 
 
 
 
 
"Helvete!" utbrast jag när jag såg den. Wow. Jösses. Och jag som trodde att jag kanske inte vågade gå ut på den, jag bara travade på. Jag var väl full med adrenalin och endorfiner efter promenaden kan jag tro. Hungrig var jag också.
 
 
Nej, ensamma var vi inte om att vilja se denna märkvärdiga klippa. Det var en märklig picknickplats det här. Märklig och mäktig. 
 
 
Många som vill fotografera utsikten över Lysefjorden. På olika sätt....
 
 
 
Alltså....är det en kuliss, eller?
 
 
 
Ner tog det en timma och 35 minuter. Under tiden drog moln in från havet och när vi var nere vid parkeringen igen var fjälltopparna skymda av dis. Vi hade tur med vädret! Sen for vi till Stavanger och tog in på hotell. Det behövde vi efter tältnatten och dagens långa promenad. Vi tog en promenad i "byen" och hittade en Egon-pub där vi beställde mat. Hamburgare, dricka och öl. Jag tänker inte tala om vad det kostade men det är tur att vi lagade det mesta av vår mat själva på semestern, det kan jag ju säga! Men gott var det. Vi hade bara ätit macka till lunch när vi satt på Preikestolen och sen en glass när vi kommit ner igen så vi behövde verkligen fylla på med mat. Och det är nåt visst med hamburgare!
 
 
Efter en god natts sömn i en hotellsäng med LAKAN (inte sovsäck!) gick vi ner och tog för oss av hotellfrukosten. Oh, vad jag gillar hotellfrukost! Man har massvis att välja på och man behöver inte laga nåt själv! Sen packade vi ihop och drog iväg igen. Dags att vända näsan hemåt. Men först for vi till Lysebotn, längst in i Lysefjorden via en först väldigt slingrig väg över fjället och sen en riktig serpentinväg ner i fjorden. 
 
 
Sen for vi hem. Jo, det var faktiskt så. Vi for hela vägen hem, med några stopp för att pinka, sträcka på benen och handla varor till middagen (som vi för övrigt lagade till vid några bord och bänkar bredvid en mack). Radio Norge följde oss åt med sin 80-talskväll en bra bit in i Sverige.  
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0