Lakritskvinnan testar: Soma move

 
 
Ja i torsdags var det alltså dags för första soma move-passet. Egen yogamatta skulle man ta med och det äger jag faktiskt en fastän jag aldrig nånsin yogat i hela mitt liv. Men armhävningar har jag gjort.
 
Vad tyckte jag då?
 
Nja. Jag vet inte. 
 
 
 
Var det svårt?
 
Jag har som sagt aldrig yogat förut. Kanske man tycker det är roligare då? Vi höll oss på mattan hela passet och gjorde diverse övningar som upprepades. Det skulle vara som ett flöde sa M. Tyvärr hörde jag inte instruktionerna riktigt under själva passet för musiken var för hög, men det går ju att påpeka till nästa gång. Och visst svettades jag. 45 minuter i ett svep varade det, utan pauser. Inte konstigt att man blir varm då. "Man måste inte följa takten i musiken" sa hon innan - men ledaren måste man väl ändå följa, annars blir man ju efter? 
 
Var det jobbigt?
 
Så där. Lite trött i låren var jag efteråt men inte extremt. Fick däremot ont i handlederna under passet och dagen efter hade jag ont både i höger handled och i tennisarmbågen. Det var många övningar där man skulle stödja på händerna. Ingen träningsvärk förutom lite stelhet i rump- och lårmuskler som jag kände av när jag gick upp för trappen här hemma. Ingenting idag lördag.
 
Var det roligt?
 
Jag vet faktiskt inte. Jag föredrar latin fusion om jag ska vrida och vända på kroppen till musik. Dansa i takt till musiken. Då känner jag mig smidig och sexig som en puma. Nu kände jag mig lite halvklumpig. Nej det berodde inte på mina skor den här gången för vi var nämligen barfota. Sen gillade jag inte själva musiken heller, den var lite stressande ibland. Kanske det var för att jag inte hörde vad hon sa och inte hängde med riktigt. Jag åkte som sagt därifrån svettig men jag kände mig inte helt nöjd. Inte så där stark och oövervinnerlig som jag känner mig efter cirkelpassen. 
 
 
Om jag ska sammanfatta (så här efter ett enda pass) så blir betyget:
 
Svårhetsgrad: Medel.
Själva rörelserna är inte så komlicerade men lite styrka och koordination krävs. Fast man ska väl BLI stark av träningen förstås....
Svettfaktor: Hög.
Man blir som sagt varm av att stå och röra sig i 45 minuter.
Styrkefaktor: Medel.
Axlar och lår får nog sitt och lite coremuskulatur kan man nog arbeta upp. Men slut blev jag inte. Nästan ingen träningsvärk.
Rolighetspoäng: Låg. 
Jag tyckte inte det var speciellt kul helt enkelt. Jag föredrar cirkelpassen och latin fusion. På det första får jag känna att jag blir starkare och starkare, på det andra får jag känna mig smidig och elegant och att jag klarar av dansstegen bättre och bättre. Soma var lite enahanda om man jämför med dansen. Tycker jag. 
 
Nu kanske man inte ska döma ut nåt efter första gången man testar det. Jag vet inte om det ska vara soma varenda torsdag nu men en eller två gånger till kan jag tänka mig att prova innan jag förkastar det helt. Att inte få träna på torsdagar vore tråkigt. Träna söndag, måndag, tisdag och sen inget mer i veckan känns inte som ett alternativ. Jag vill nog gärna sprida ut det lite mer. 
 
Men det ska vara roligt att träna, annars kan det kvitta.
 
Klart slut från Lakritskvinnan.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0