Mammas bak

"Hur länge ska råndegen jäsa?" frågade Herman igår kväll. Nej, det ska den ju inte. Den ligger bara inplastad i sin bunke i skafferiet i väntan på att jag ska hinna baka ut den. Jag gjorde degen i måndags kväll med planen att baka rån igår tisdag när jag kommit hem från jobbet. Jag skulle jobba till två så då hinner jag innan middagsbestyren och kören tänkte jag. Fast nu fick jag jobba till fyra istället så då sket sig min planering. Det blev ingen rångräddning igår.
 
Idag ska jag också jobba. Till två. Hoppas jag i alla fall. Det kan ju ändra sig. Fast jag skulle verkligen vilja baka ut den där degen idag. Efter middagen har jag inte riktigt tid. Orken brukar också tryta på kvällen. Och i skafferiet där degen står är det visserligen svalare än rumstempertur men det är inte som ett kylskåp. Hur länge håller den sig tro? Fast vad ska bli gammalt i den? Det tar väl en stund innan smör härsknar va?
 
I måndags skulle jag så stort ha en Bakdag. Få undan det jag vill baka till jul. Man vet aldrig när man får jobba (uppenbarligen), det gäller att passa på dom lediga dagarna. Fast det blev bara en omgång strass till och så saffransbröd. Sen kroknade jag. Blev less och trött. Jag antar att förkylningen inte är riktigt färdig med min kropp än. Efter lunch gick jag till svärmor med en bullpåse istället och fikade och hjälpte henne att sätta upp gardiner. 
 
Jag bakade strasskakor i helgen också. Jag kom nämligen att tänka på kakspritsen jag hade liggandes i kökslådan, den som jag köpte på loppis för många år sen. Tänk om man skulle prova den? Hur gör man? Är det svårt?
 
 
Det var det inte. Det var jättelätt. Och kul! Rena serieproduktionen. Fast det blev inte 60 st kakor som det stod i receptet utan 26 st. En viss skillnad. Nån måste ha hört fel när dom lade in receptet på webben. Jag som tänkt lägga dom dubbel med choklad eller smörkräm eller nåt emellan. Men det gick ju fort att baka en omgång till. Fast jag har inte lagt dom dubbel än, dom ligger också och väntar i skafferiet på att saker och ting ska hända.
 
 
Nu funderar jag på om det finns några andra kakor man kan spritsa. Jag vill ju testa alla modellerna! Den längst ner till höger borde det bli kransar av va?
 
 
När jag skulle till med saffransbrödet så googlade jag på "saftigt saffransbröd". Det är så lätt att saffransbullarna blir torra tycker jag. Undrar vad det beror på? Recptet jag hittade innehöll väldigt lite mjöl. "Degen är ganska kladdig men det blir bättre när den jäst" stod det. Det lät ju bra. Fast min deg var väldigt kladdig efter jäsningen också. Inte gick det att göra lussekatter eller längder av den där degen heller. Konstigt nog blev jag inte ens irriterad. Jag slängde fram bullformar istället och klickade ner lagom bitar av degen och sen gjorde jag en grop där jag petade ner mandelmassa som jag rört med smör. Det var fyllningen som jag tänkt ha i bullarna, tillsammans med kakfyllning, russin och fikon. Fast "frukten" fick åka in i skafferiet igen. Och bullarna blev helt ok efter jäsning och gräddning. Dock blev dom torr dagen efter, som vanligt. Vad är det för märkligt med saffran som gör degen stel och torr? Jag får skriva och fråga Lisa Förare Winblad. Hon borde veta. 
 
 
Jag är väldigt sugen på att prova lite nya kakor i år. Biskvier till exempel, det har jag aldrig bakat. Kanske man kan spritsa ut bottnarna till dom med kakspritsen? Biscotti har jag bakat förut, det är ganska enkelt och blir väldigt gott men man kanske ska prova nån ny smaksättning? Snickerskakor är jag också sugen på att testa. Hm, vem ska äta upp alla dessa kakor? Tur vi har två födelsedagar innan jul. Och så hoppas jag att jag får jobba efter jul också, då jag kan ta med kakor till personalrummet när vi ledsnat på dom här hemma. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0