Jul, jul, strålande jul

Idag är det måndag och fjärde dag jul, om det finns nåt som heter så. Åter till vardagen kan man säga. Fast inte helt och hållet. Barnen har jullov och jag jobbar inte heller. Julmat finns det också kvar så det har vi ätit av dom senaste dagarna. Sill och sylta och julskinka och köttbullar och prinskorv etc etc.
 
 
Vi kan väl ta en liten sammanfattning av julhelgen:
 
Julaftonen började med en lång, lat förmiddag. Precis vad jag behövde. Hade ett mindre trötthetssammanbrott kvällen innan, jag vet inte riktigt varför. Kanske spänningen släppte efter alla födelsedagar och julförberedelser. Vi tog det i alla fall lugnt och slappade framför tv-n hela förmiddagen medan vi väntade på att barnen skulle vakna. Det är inte som förr i världen inte. Julklapparna är heller inte lika voluminösa nuförtiden. 
 
 
Julmiddagen blev hos Lillens i år eftersom K med familj bodde där. Det var det vanliga: en massa mat. Tidningarna skriver råd om att man bara ska strunta i alla måsten, "ta bara med det du verkligen gillar på julbordet". Jamen om man är tretton stycken som firar tillsammans då? Det blir några rätter det om alla ska ha sitt. Jag tycker bäst om sillen och laxen och jansson, nån annan vill ha dopp i grytan och julkorv, en tredje vill ha köttbullar och prinskorv. Nå, vi blev mätta, i år med. Och det blev mat kvar till juldagen. Då ställde vi till med julbad hos Lillens, eller ska vi kalla det "dopp i grytan"? Stormen "Staffan" ven runt våra öron medan vi låg där i blöt men den blev inte så kraftig som dom befarade. 
 
 
För att återgå till julafton: på kvällen for vi till H och T och dit kom tomten. Årets tomte måste ha varit extremt närsynt eller såg han månne dubbelt?
 
 
Jag fick ett par batteriuppvärmda sockor av Mannen. "Fire socks" heter dom och det låter ju onekligen spännande. Jag fick ett presenkort på Diva av Herman, en prydnadsfågel av Haqvin och bland andra saker från resten av släkten denna skylt som jag tror jag ska hänga upp i köket. Mouahaha!
 
 
På annandag jul åt vi middag på Kaffestugan, med nästan hela gänget. Igår var första dagen jag var tvungen att laga mat! Fast det blev rester då med. Köttbullar och prinskorv fick göra linsgrytan och pastan sällskap. Idag åt vi risgrynsgröt och skinkmacka till middag. Lunchen såg ut så här för mig: brie, vitlökskorv, cashewfrikadeller, sötost och Leksands fäbodknäcke på surdeg. Dricka tilll blev Proviva blåbär och kaffe. Det är förvisso väldigt bekvämt med rester, man behöver inte ta så många beslut, men om det blir så näringsriktiga måltider just nu vet jag inte. Nå, det är väl snart slutätet av julresterna. Då kan man styra in på den gröna banan igen.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0