Men det var då själva f...!

Idag hade dom lovat snö. Istället vräker regnet ner. Ja det kan förstås ändra sig, dagen har bara börjat. Jag måste säga att jag föredrar snö framför regn, nu när vi kommit ända till november. Det blir mycket ljusare ute och så kan man åka skidor på den. Regnet kan man inte göra så mycket med. Bli blöt möjligen.
 
Igår bestämde jag mig för att rita av klänningsmönstret i alla fall. Jag får bestämma tyg sen tänkte jag. Kanske att jag kan gå på tygaffärn och kolla imorgon när jag ska till stan. Jag vet ju hur mycket jag ska ha: 2 meter plus 60 cm till krage och manchetter i annan färg. Eller 2,6 m om jag ska ha hela i samma tyg. Helst ska det vara ett billigt tyg också (i hög kvalitet). Nåväl, jag satte igång att rita av. Det gick jättebra ända tills mönsterpapperet tog slut. Dom tre största mönsterbitarna var kvar att rita av, plus ärmen. Men det var väl en förbaskat tjurig klänning det här! 
 
Var köper man mönsterpapper? Stoff & Stil? Googlade lite och hamnade på Sysidan. Där är jag medlem så jag borde ha tänkt på att gå dit på en gång. Nå, jag brukar på nåt vis ändå hamna där till slut när jag söker på google om sömnad och tyger. Där fick jag en hel massa tips om mönsterpapper, till exempel:
 
- Byggplast. Mycket billigare och hållbarare än papper och lätt att rita av mönstren eftersom det är genomskinligt.
- Maskeringspapper. Också billigare än mönsterpapper.
- Fiberduk för odling. Vet inte om det är billigare men sån har jag faktiskt hemma.
- Blädderblockspapper.
- Omslagspapper.
 
Det lutar åt byggplast för min del. Jag ska se om vi inte har nån bit hemma jag kan prova med. Om det funkar kan jag köpa en rulle imorgon. Jag SKA sy en klänning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0