Julbak?

Hade planerat att baka idag. Lite julbak. Men jag vet inte riktigt vad. Ska vi ha några kakor i jul över huvud taget? Jag vill ju helst inte ha några sötsaker alls i skafferiet, jag som har så svårt att låta bli att nalla av dom. Jag mår bäst om jag inte äter sånt. Piggare, gladare. Friskare gissar jag också. Det kommer ändå att stå en och annan chokladask där och fresta, det vet jag. Vi har två födelsdagsbarn att fira innan jul och då brukar det ligga en chokladask i minst ett av paketen. Det fina är förstås att det mesta av julkakorna går åt på födelsedagarna. Mindre kvar åt mig! 
 
 
 
Fast jag blir sugen på att baka när jag ser bilder som andra lagt ut på Facebook. Många är ute i god tid. Det är kul att baka. Och visst är det gott.
 
Rån ska vi i alla fall ha. Det är den enda måste-kakan till jul i detta hus. Och det ska vara gorån, såna man kavlar. Med mycket kardemumma! Men innan jag kan baka dom måste jag gå och låna rånjärnet av svärmor. Jag måste också skrapa ihop ett stort mått tålamod för grädda rån tar tid och det blir fett på spisen och osigt i köket. 
 
Ifjol bakade jag knäckebröd. Det blev så gott så det är nästan ett nytt jul-måste. Men dom tar också tid att grädda så jag måste ha ork och tålamod. Dom senaste dagarna har det varit dåligt med sånt. En envis huvudvärk har gjort mig sällskap och näsan är lite småsnorig. Igår eftermiddag lade jag mig i soffan och kollade på ett gammalt avsnitt av Mythbusters. Vaknade när Mannen kom hem. "Sover du?" Ja, tydligen. Men sen for jag på latin fusion och jäklar vad bra det gick och vad roligt det var! Kanske för att K ropade "vad bra ni ser ut!" flera gånger. "Ni platsar i vilket youtube-klipp som helst!" Jo, det kan man så klart tolka på olika sätt! 
 
 
Nån sorts saffransbröd vill jag nog ha. Vill minnas att jag skippade katterna ifjol och gjorde bullar med mandelmassefyllning istället. Kollade igenom några bakböcker igår och hittade ett recept på kalljästa bullar med en fyllning av mandelmassa och äppelmos. Man gör en grop i mitten där man lägger fyllningen. Det tyckte jag lät som nåt som man kan göra om till saffransbröd. 
 
Några mer kakor då? Nja, vi får se. Nån mjuk kaka kanske. Pepparkakscupcakes har jag funderat på i flera år. Om man gör samma smet som till mjuk pepparkaka, det där receptet som står på kryddpåsen, och så trycker man ner lingon i dom eller kanske en klick lingonsylt? Och så en färskostglasyr på toppen. Det låter väl gott? Men det räcker ju om jag bakar dom dagarna innan första födelsedagen. Förresten så är jag mer en långpannebakare än en cupcakespysslare. 
 
 
Kanske det inte är så bråttom med julbaket ändå. Kanske jag ska börja med sånt som har med första advent att göra istället. Plocka fram gardinerna, torka ur fönstersmygarna och göra plats för adventsljusstakarna. Ljus är viktigare än kakor. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0