Varför ska man träna?

Jag ska berätta varför man ska träna.
 
Man blir stark i kroppen.
Musklerna håller uppe koppen, det visste du va? Och om du tränar musklerna så blir dom starkare och håller upp din kropp bättre och det är mindre risk att du får ont. Du kan även använda dom där musklerna till att bära tunga matkassar till bilen och ösa flis och hugga ved och sånt där annat man gör i vardagen. Och även om du sitter på en kontorsstol hela dagen så ska du väl ha nåt som håller din kropp uppe, va?
 
Man blir stark i själen. 
När du märker att du orkar, att du känner dig STARK, så får du bättre självförtroende, även i situationer som inte har med träningen att göra. Du blir snygg också och det beror inte så mycket på ditt utseendet, även om det låter konstigt, utan det beror på det som händer i ditt HUVUD. Du kollar i spegeln och ser en stark, självsäker människa som orkar ta sig an vardagens problem. 
 
Man blir frisk i kroppen.
Kroppsrörelse gör att blodet pumpas runt i dina ådror och sköljer ren dom från plack och annan skit. Ditt blodtryck sjunker, dina kolesterolvärden normaliseras. Jo det är sant, det funkar. Jag sänkte mina kolesterolvärden genom att åka skidor nästan dagligen i fjol vinter. 
 
Man blir frisk i själen.
Endorfiner är bra skit. Man blir glad, man blir lycklig, man känner sig bäst i världen. Skitsamma att andra springer om mig eller gör fler armhävningar. Jag är lycklig ändå när jag tränar! Det är faktiskt ingen tävling...
 
Det är inte att vara bättre än andra som är grejen. Det är att vara bättre än man själv var förut. Sen måste man göra det efter sina egna förutsättningar. Alla vill väl inte göra pullups (jag kan inte men jag jobbar på det), alla kanske inte kan gå armgång (NU kan jag!), men alla mår bra av att röra på sig. På ett eller annat sätt.
 
Ikväll ska jag iväg igen. I´m loving it.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0