Ska man få nåt gjort är det lika bra att göra det själv

Har jag berättat om min mage? Jag tror det va? Min onda mage som jag försökt kurera med Proviva och Probi och fan och hans moster. Nu gör den inte ont längre. Nu ska jag berätta varför.
 
Min mage har gjort ont. Det har gått trögt. Jag har ibland tyckt mig känna varenda tarmrörelse därinne som smärtsam kramp. Jag har provat laktosfritt, jag har provat undvika gasbildande mat utan nämvärt resultat. Jag har inte varit till doktorn. Jag vet inte varför. Det har inte känts akut, kanske därför. Fast det har inte gått över heller.
 
 
Strax före jul tog jag ut en ny omgång Amlodipin. När jag kom hem började jag av nån anledning kolla på bipacksedeln. Läste igenom listan med biverkningar. Jo, jag har så klart läst den förut, när jag började ta medicinen två och ett halvt år tidigare. Men nu var det som jag läste den för första gången (mina markeringar):
 

Vanliga biverkningar som drabbar 1 till 10 användare av 100:

  • huvudvärk, yrsel, sömnighet (särskilt i början av behandlingen)

  • hjärtklappning (du känner av hjärtslagen), vallningar

  • buksmärtor, illamående

  • svullna anklar (ödem), trötthet.

     

Mindre vanliga biverkningar som drabbar 1 till 10 användare av 1 000:

  • humörsvängningar, ångest, depression, sömnlöshet

  • darrningar, smakförändring, svimning, svaghet

  • domningar eller stickningar i armar och ben, oförmåga att känna smärta

  • synrubbningar, dubbelseende, öronringningar

  • lågt blodtryck

  • nysningar/rinnande näsa på grund av inflammation i nässlemhinnan (rinit)

  • förändrade tarmvanor, diarré, förstoppning, matsmältningsbesvär, muntorrhet, kräkningar

  • håravfall, ökad svettning, kliande hud, röda fläckar på huden, hudmissfärgning

  • urineringsbesvär, ökat urineringsbehov på natten, ökad urineringsfrekvens

  • impotens, obehag från eller förstorade bröst hos män

  • svaghet, smärtor, sjukdomskänsla

  • led- eller muskelsmärtor, muskelkramper, ryggsmärtor

  • viktökning eller viktminskning.

Allt det jag har markerat har jag haft. Problem med magen, smärtor lite här och där, vallningar (jag trodde jag kommit klimakteriet!). På nyårsafton bestämde jag mig: jag slutar med blodtrycksmedicinen och ser vad som händer, främst med min ömmande mage. Jag tog alltså ingen tablett på nyårsafton. På nyårsdagen gjorde magen inte ont längre. Dagarna gick och smärtorna kom inte tillbaka. Det VAR blodtrycksmedicinen som gjorde min mage ond! Så dumt.

 

 
Nej, man ska inte göra som jag. Man ska tala med doktorn eller sköterskan innan man slutar med medicinen. Gör det om du har funderingar. Men jag har tänkt på en annan sak: Jag har inte haft en tanke på att det är biverkningar jag har haft. Hur många andra människor går omkring med diffusa besvär som sjukvården inte hittar orsaken till men som är biverkningar av nån medicin som man är så van att ta att man inte tänker på den? Frågar doktorn verkligen om problemen uppkom efter man började med sin blodtrycksmedicin? Jag vet inte. Fast sköterskan som tog blodtrycket sist sa när jag berättade om min mage att magont ÄR en vanlig biverkning av Amlodipin. 
 

Nu har jag fått en annna medicin, Enalapril. På bipacksedeln står följande biverkningar: 

 

Mycket vanliga (förekommer hos fler än 1 av 10 användare):

- Dimsyn.

- Yrsel.

- Ihållande torrhosta (kontakta din läkare om du får denna biverkan).

- Illamående.

- Hudutslag.

- Kraftlöshet.

 

Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 användare):

- Huvudvärk, depression.

- Lågt blodtryck, vilket kan orsaka yrsel eller svimning

- Bröstsmärtor, störd hjärtrytm, hög pulsangina pectoris.

- Andnöd.

- Diarré, magsmärtor, förändrad smakupplevelse.

- Trötthet.

- Hög kaliumhalt eller kreatininvärde i blodet (laboratorieprov).

 

Visst låter det härligt? Jag kommer alltså att leva längre (kanske) men må skit under tiden? Och bröstsmärtor och angina pectoris av en medicin som ska ta ner blodtrycket så man minskar risken för hjärt- kärlsjukdomar? Fiffigt. 

 

Vad är det för dynga jag stoppar i mig?

 

 

Nej nu har jag bestämt mig. Jag tänker få ner blodtrycket på egen hand så jag kan sluta med medicinen. Sjukvården verkar ju inte intresserad av orsakerna till högt blodtryck, bara av att medicinera bort det på olika sätt. Jag lyckades få ner blodfetterna på egen hand så jag ska jävlar lyckas med det här också!

 

Hur gör man då? Jo jag tänker:

  1. Motionera mera. Gammalt hederligt råd. Fortsätta träna tre gånger i veckan med gymnastikföreningen och så öka på promenaderna. Börja springa kanske? Det är nog dags att sluta vänta på det där skidföret....
  2. Äta vegetariskt. Jag tänker dra ner på kött till ett minimum (är ju redan på väg dit) och jag tänker äta fisk och ägg och mjölkprodukter, förutom grönsaker, baljväxter, spannmål och nötter och frön och ja, allt annat vegetabiliskt. Men bjuder du mig på en älgbiff så äter jag, för quorn eller sojabiffar, det vill jag inte ha. Det är alldeles för processat för min smak. MAT ska det vara! Läs mer här om vegetarisk kost och lägre blodtryck. 
  3. Minska ner på saltet. Också ett gammalt råd. Borde inte vara nåt problem eftersom jag inte gillar halvfabrikat och färdigmat och har all tid i världen att laga riktigt mat.
  4. Meditera. Hur ska jag göra det, tänkte du nu, jag som inte går på yoga eller så? Nej men jag brukar gå ut i skogen och upp på berget och där mår jag bra och blir ett med Moder Jord. Snart har snön smält bort och det kommer att lukta vår om skogen. Jord och träd och mossa. Mmm. Jag tror mitt blodtryck sjönk av bara tanken.
  5. Minska ner på kaffeintaget. Det blir svårt. Jag är en riktig kaffemoster. Koffeinfritt kaffe?
  6. Gå ner i vikt. Det kanske inte blir så svårt om jag följer dom tidigare punkterna?

Nu är det på riktigt. 

 
 

 

 

 

 

 

 
 
 

Kommentarer
Postat av: Thea

Va´tokigt!! Men va`bra att du listade ut det. Magontet menar jag. Men hur vet man när man inte behöver blodtrycksmedicin när man äter blodtrycksmedicin? :/

Svar: Jag antar att blodtrycket blir alltför lågt då kanske? Jag får väl ha en dialog med sjukvården, ska dit och kolla när jag ätit den nya i sex veckor.
Kvasthilda

2014-03-08 @ 12:09:16
Postat av: Anonym

Hej! Har ätit dessa tabletter i 6 veckor och mår nu pyton, ont i magen och illamående hela tiden även förstoppning, så jag funderar starkt på att sluta med dessa idag! Kul att se att man inte är ensam! Undrade vad det är för fel på magen!!! Tack för att du skev om dessa tabletter!

Svar: Ja min mage har blivit mycket bättre sen jag slutade med Amlodipin. Fast jag rekommenderar förstås att man pratar med läkare eller sköterska innan man slutar och inte gör som jag....
Kvasthilda

2014-12-07 @ 10:10:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0