Morotsmarängtårta

Ok då. Ni ska få receptet så kan ni få fnula på vad som kan förbättras. Det är i princip pinocchiotårta korsad med morotstårta. 
 
Morotsmarängtårta
 
Sätt ugnen på 175 grader.
 
Du behöver:
 
75 g smör
2 dl florsocker
5 äggulor
1,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
4 msk mjölk
2,5 tsk kanel
1,5 tsk stött kardemumma
1 tsk mald ingefära
3 dl rivna morötter 
 
Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggulorna, en i taget, och rör en stund mellan varje. Blanda mjölet med bakpulvret och kryddorna. Rör ner detta samt morötterna och mjölken. Bred ut smeten på bakplåtspapper i en långpanna.
 
Vispa äggvitorna till hårt skum. Vänd ner sockret och vispa ytterligare några minuter (det missade jag, kanske därför marängen blev platt). Bred marängen över smeten. Grädda i ca 20 minuter. Låt svalna.
 
Nu kan du antingen dela bottnen i två om du vill ha en "normalstor" tårta eller så gör du en botten till om du vill ha en riktigt stor tårta. 
 
Yoghurtfrosting
 
Blanda vispad grädde med samma volym turkisk yoghurt, smaksätt med lite florsocker och rivet citronskal. Bred detta på ena bottnen och lägg den andra ovanpå. I mitt fall bredde jag frostingen ovan på den andra bottnen också för marängen blev så ful. Du gör som du vill. Till den lilla tårtan går det åt cirka 6 dl frosting gissar jag. Den här frostingen tror jag funkar utmärkt på cupcakes också, den var frisk och inte så väldigt söt. Blåbär och lite extra citronskal blev pricken över i. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0