Lappkast

Igår var jag på turné i mina kräkgröna haremsbyxor. Att jag nämner haremsbyxorna beror på att det äntligen är väder för dom. Det är varmt! Hurra! Och i dessa luftiga byxor hade jag en trevlig dag, alldeles själv, helt oplanerat.
 
Jo jag hade planer. Jag skulle ner med plast och sånt till förpackningsinsamlingen, sen till återvinningscentralen, sen till Kälarne eftersom jag aldrig kom iväg dit i tisdags och sen tillbaka på Hammarn, panta och handla och hämta hjulet till Volvon på Bil&Gummi. En kombination av nytta och nöje. 
 
Gjorde mina återvinningsärenden på Hammarn. När jag kom till Kälarne texil & inredning och frågade efter småmönstrat tyg säger hon "nästan alla lapptäckstyger är på Strånäset, på lapptäcksutställningen". Jaha, dit hade jag ju ändå tänkt åka förstås. Kolla på utställningen och ta en fika. Imorgon kanske? Talade om ungefär vilket tyg jag var ute efter. "Jamen, du, det tror jag finns på Strånäset. Jag ringer och kollar!" Service kallas sånt! Och jodå, tyget fanns där. Så - då for jag till Strånäset.
 
Köpte tyg, fikade tunnbrödstut och kakor, njöt av solskenet och omgivningen, sprang igenom utställningen en kvart innan dom stängde. Hade ett trevligt resonemang med M om hur man kan sy korgar eller annat genom att linda trasor runt ett rep och sy ihop. Mycket fiffig teknik måste jag säga! Hittade en sida som beskriver hur man gör: http://alliels.blogspot.se/2012/11/brodkorg-av-rep-och-tyg.html Det ska jag testa. Måste köpa rep först bara. 
 
 
Innan jag for köpte jag tunnbröd. Måste man ju ha. Sen ner på Hammarn och göra resen av ärendena. Molnen var blågrå åt det hållet och vid Stadsberget var asfalten svart av väta. Klarade mig från regnet ända tills jag var klar på Ica och skulle gå ut i bilen. Då öste det ner. Och jag var klädd i linne. Burr!
 
Efter middagen tog jag cykeln och drog ner till Ragunda gamla kyrka och lyssnade på Musik i sommarkväll. Kristina och Ola Arvidsson sjöng och spelade bland annat Händel, Rossini, Gershwin och Duke Ellinton. Avslutade med "Min plats på jorden". Ett väldigt stort tidsspann mellan första och sista låten alltså. Och hon sjöng Summertime så man blev alldeles kollrig.
 
Vår kyrkoherde pratade en stund, om det där med att man gör upp planer för dagen och att det ofta kommer annat ivägen för dom men att man kanske inte ska se det som nåt negativt. Jamen precis så är det ju. Dom dagarna kan ju till och med vara dom bästa.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0