Färger och streck

Igår kom jag äntligen på vad jag skulle göra med en av alla abstrakta, färgkluddiga målningar jag har gjort. Jovisst, man kan låta dom vara abstrakta men för mig känns dom inte färdiga då. 
 
Den här var vinröd i botten, sen hade jag bland annat tryckt paletten direkt mot duken så det blivit lite färgklickar i gult och blått och rött. Skrapat med palettkniven. Jag hade också klippt till en bit wellpapp som jag målat med vitt på och sen tryckt på duken med. Blev väl så där. Inte så kul. Nonfigurativt är nog inte min grej.
 
Tavlan har fått stå och vila sig ett bra tag. Igår kollade jag på den och tänkte "färg". Vilken färg då? Vad känner jag passar ihop med vinröd just idag? Och dom där gula fläckarna? Jag tror jag vill ha rosa faktiskt. Och då kom jag på vad jag skulle måla på tavlan. Ett motiv jag tänkt på förut. Så är det ofta, motiven ploppar upp i mitt huvud och sparas sen i "arkivet" för att dyka upp senare när jag väl börjat måla. 
 
Jo. Det blev en badtant igen. Fast inte i simhallen denna gång. Den är inte riktigt klar än men det är bara detaljer det rör sig om. Några schampoflaskor kanske. Och fönstret ser ut att sväva för sig självt istället för att sitta fast i väggen. Men som sagt, det är bara småsaker som ska fixas.
 
 
Tecknade lite igår också. Tänkte att eftersom vi fick träffa Zelmas pappa i förra avsnitten så är det dags för en till förälder att göra entré: Alva-Klaras mamma. Och vi känner alla till talesättet "äpplet faller inte långt från trädet", inte sant? Själva avsnittet är inte klart än. Det ligger fortfarande som fragment och enstaka scener i mitt huvud. 
 
 
Medans man väntar på att serien ska ta form kan man träna på att rita karaktärerna. Glöm "pinsamma pappor". Det här är värre.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0