Bake-o-holic?

Jag tror jag är bakberoende. Eller så är jag bara väldigt inspirerad. Jag har börjat kolla på gamla avsnitt av Hela Sverige bakar till eftermiddagskaffet. Svårt att inte bli baksugen då. 
 
En sak jag är brydd över är hur överambitiösa vissa är. När dom ska baka nåt enligt ett eget recept så ska dom väl det för att visa vad dom kan, inte sant? Men varför inte göra nåt man KAN då? Varför hitta på nya saker, nya, komplicerade recept och metoder som antingen inte fungerar eller inte hinns med? Jag, som sitter i TV-soffan och kollar på med en kopp kaffe i handen, skulle så klart ALDRIG göra så. Hrrm.... När man inte är fullpumpad med adrenalin och har tävlingsnerverna på helspänn är det lätt att vara klok...
 
Igår såg jag till att få utlopp för baksugen genom ett riktigt husmorsryck: jag gjorde kroppkakor. Jo, det är sant. Det var tillräckligt längesen för att jag skulle ha glömt hur pyssligt det är. Fast det gick bra även om det var mjöl både på mig och golvet och hela köksön när jag var klar. Och gott blev det. Jag fyllde dom med karamelliserat rimmat fläsk och lök. Nej det är inget konstigt. Jag steker det tärnade fläsket och löken ganska länge, sen strör jag på en liiiiten nypa socker (farin blev det igår) och rör runt tills jag är rädd att det ska bränna vid. Då slår jag på lite vatten (lite!!) och så får det koka tills det är nästan torrt i pannan och på väg att brännas vid igen. Fläsket ska liksom vara glaserat med en sås när det är klart. Svartpeppar och salt om det behövs. Stekt fläsk och lök är gott men det här är ännu godare.
 
 
Nu kanske inte du tycker att kroppkakor är bakning men man det blir ju som en deg som ska fyllas, det tycker i alla fall jag är lite som bakning. Medans jag stod där och petade in fläsk i bullarna funderade jag: skulle man inte kunna koka dom utan att fylla dom med fläsk? Servera fläsket bredvid istället? Med lingon och smält smör så klart, borde inte det smaka likadant? Då skulle man orka göra det oftare.
 
Igår kväll tog jag sista brödpåsen ur frysen. Med viss glädje faktiskt för det betyder att jag kan baka idag. Jo visst, man kan baka fast man har bröd kvar i frysen men jag vill ju att vi äter upp det också. Igår när jag låg i soffan i palt(kroppkake)koma så började jag googla på pirogrecept. Ett par av mina instagramvänner har lagt ut bilder på pirogbak och då blev jag lite sugen. Baka bröd och laga mat i ett, så praktiskt. Och gott. Men vad ska man fylla dom med?
För en stund sen drog jag igång en poolish. Den ska stå i fyra timmar och puttra på så det blir väl bakning vid lunch ungefär. Det blir nåt chiabattaliknande idag tror jag, fast med lite råg i. För att råg är gott och för att det finns rågmjöl hemma. Och för att dom bakade chiabatta i ett avsnitt av Hela Sverige bakar och EN deltagare lyckades få till rätt textur och smak på dom. Så klart jag måste testa jag med. Fast det kom jag på när jag redan satt poolishen. I deras recepte ska det vara surdeg. Äh, jag får testa det receptet en annan gång. 
 
Semlor skulle jag också kunna baka nån dag. Bullar var längesen. Problemet är att jag inte vill ha sötsaker i mängder hemma. Ja man kan gömma dom i frysen - och glömma bort dom..... Det har hänt. Nej, som jag skrev förut: ska jag baka så ska det ätas upp. Fast vi fyller ju år snart, jag och Haqvin. Då får man äta bullar, inte sant?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0