Het morotssoppa

Jag har glömt - jag skulle ju ge er receptet på morotssoppan. Gjorde den i måndags igen. Och jag blev svettig när jag åt den. Man KAN ha i mindre chili om man vill. Eller röra om ordentligt innan man smakar.....
 
Het morotssoppa 4 portioner
 
 
5 stora morötter
1 gul lök
2 vitlökssklyftor
0,5 selleristjälk
1 tsk matolja
1 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
0,5 - 1 tsk riven färsk ingefära
1 krm harissa (eller mer) eller annan chilikrydda
1 tsk pressad citron
Svartpeppar
Ev salt
 
Skär morötter, lök, vitlök och selleri i bitar. Fräs dom en liten stund i oljan i en gryta. Dom kan gärna få en aning färg för smakens skull men bränn dom för all del inte. Slå på vatten och buljongtärning och koka under lock tills grönsakerna är mjuka. Mixa soppan. Smaka av med ingefära, harissa, citron och svartpeppar och lite salt om det behövs. 
 
Chilin och ingefäran gör att soppan inte blir så där mes-söt som den riskerar att bli när morötter är den dominerande grönsaken. Citronsaft är en krydda som man lätt glömmer bort men som man kan piffa upp både det ena och det andra med. Svartpeppar är kung. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0