Hela Hilda bakar

Inatt drömde jag att jag träffade T som som jag inte sett på många år. Tänk vad glad man kan bli av att möta nån i drömmen, nästan som att träffa personen i verkligheten. Visst är det märkligt? Sen drömde jag att han hade bakat mördegskakor som var runda och så var dom gröna i mitten. Det var också märkligt.... Jag tror jag tittar för mycket på "Hela Sverige bakar".
 
I senaste avsnittet jag såg bakade dom eclairer. Dom gör man på petit-chou-smet och så är dom fyllda med kräm och toppade med glasyr. Petit-chouer är nåt jag aldrig gjort. Jag tror jag har läst om hur man gör i alla fall. Jag kanske måste testa det så man har gjort det NÅN gång i livet. Inte för att jag tänkt söka till "Hela Sverige bakar" eller så. Jag tror inte det räcker med matbröd och kladdkaka för att kvala in där. Fast jag bakar ju annat också...... Äsch, jag vet inte om jag vill ens.....
 
 
När jag sitter där i tv-soffan så kan jag jättemycket i alla fall. Jag vet precis hur man bakar på jäsdeg, precis hur man ska få pajdegen spröd, hur man kokar en vaniljkräm utan att den skär sig (fast det är mååånga år sen jag gjorde nån). Det finns ju baksätesförare, kanske det finns soffbagare också.
 
Men jag blir sååå sugen på att baka när jag ser hur dom pysslar på. Kruxet är: hur mycket bröd kan man göra av med i en familj på fyra? Jag vill ju vara en förebild för hälsosamt leverne. Inga arbetskamrater har jag heller att experimentera på. Ska vara kören då. Kanske jag får baka och använda dom som försökskaniner. 
 
Jag behöver projekt nu när jag inte jobbar. I höstas lärde jag mig om surdeg. I början på det här året hade det glidit över till att baka med poolish. Är det dags för ett nytt bakprojekt? Vidareutveckla sockerbagaren inom mig? Det finns mycket jag skulle vilja testa att baka: wienerbröd, biskvier, chokladfondant. Makroner har jag heller aldrig bakat. "Alla" verkar baka det nuförtiden. Jag förstår inte varför. Dom är ju inte goda, smakar bara sött. Eller så har jag fått några som inte var som dom skulle, jag vet inte. Jag kanske måste testa att baka själv ändå, trots att det är en typisk gullig, pastellfärgad bakbloggskaka. Jag vill gärna att kakorna ska vara goda också, inte bara vara snygga på bild.
 
 
Idag tror jag att jag ska baka semlor i alla fall. Men först ska jag gå ut. Det är nollgradigt, vitt av snö och solen och den blå himlen gör att man får vårkänslor. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0