Aladdin!

Ja, nu ska jag gnälla lite. Ett i-landsproblem utan dess like men ändå. Det kommer inte att ske nån förändring för att jag skriver detta men jag blev liksom lite nostalgisk och kände att jag måste få skriva av mig.
 
Marabou har bytt ut två praliner i Aladdinasken! 
 
 
Jag hade missat den nyheten. Jag upptäckte det när vi fick dom obligatoriska Aladdinaskarna på Mannens och Hermans födelsedagar. Istället för trillingnöt och körsbär i likör finns nu hallon-lakrits och fläderblom. Och jag måste säga att jag har INTE samma smak som dom som tog fram fläderblomspralinen! Den var INTE god. Det var som att äta en bit choklad och samtidigt ta en hutt Hallands fläder. Huvva, jag rös faktiskt! Jag tyckte absolut inte att smaken av fläder passade ihop med choklad. Hallon-lakrits-pralinen var väl ok, inte äcklig i alla fall. Men jag saknar körsbär i likör och trillingnöten ändå.
 
För några år sen bytte dom ju också ut praliner och dom nya som kom var väl pärlnougat, höstnougat och kokoskola om jag minns rätt. Jag måste säga att dagens Aladdinask är ganska slätstruken vad gäller konsistenser och smaker. Det finns inga nötter kvar och allt bygger på "fylld pralin" med antingen krämfyllning eller nougatliknande konsistens. Gräddnougat, pärlnougat, höstnougat (vad fan är en "höstnougat??"), tryffel, nöttryffel, likörtryffel och apelsintryffel har alla samma konsistens. Just det, vi har två med tofféfyllning också, kokoskola och mjuk toffé. 
 
Jag kan inte låta bli att bli lite konspiratorisk. Är det billigare att ta bort nötterna och satsa på en fyllning gjord av socker och aromer istället?
 
Var det bättre förr då? Jag vet inte. Jag kan sakna marsipanen och så dom med nötter eller mandel i. Hittade en gammal bild som kastade mig tillbaka till en svunnen tid. 
 
Ser ni körsbär i likör där i mitten? Med rött foliepapper på! Som en varningssignal om dess innehåll. När jag var liten alltså. Nu tycker jag om den. Eller, ja, tyckte....
 
 
Jag tror nästan jag kan namnge alla gamla praliner i den här versionen. Med reservation för eventuella minnesfel:
 
Översta raden, från vänster:
Dubbelnöt (två hasselnötter i choklad, möjligen med nån fyllning också)
Pistasch (pistaschmassa doppad i mörk choklad)
Marsipan (marsipan doppad i mörk choklad)
Osäker på den men det kan vara nån kolafyllning i den.
Osäker på dom runda också. 
 
Andra raden, från vänster:
Mandelsplitt (hackad mandel i mjölkchoklad)
Osäker på dom ovala med kronor på. Kola?
Nougat (en enkel bit nougat inslagen i folie.
Noisette (ren choklad eller nougat spritsad i en topp.
 
Mitten:
Dom mörka med kronor på är fyllda med mintcreme. 
Körsbär i likör i mitten.
 
Tredre raden, från vänster:
Tror det är nån seg kola, doppad i choklad. Eller är det den franska nougaten? Men den var väl mörk?
Mandelnougat (ljus choklad fylld med nougat och en hel mandel)
Osäker på den med snurren på. Tryffel kanske?
 
Nedersta raden, från vänster:
Helnöt(?) (Ljus choklad, fylld med nougat och en hel hasselnöt. Finns fortfarande i Twistpåsen.)
Osäker på den rutiga men det kan vara ägglikör. 
 
Rätta mig gärna om jag har fel!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0