Rostad nöt-frö-blandning

Frukostinspiration, varsågod! Eller så är det mest för att peppa mig själv. Jag vill bort från kaffe-macka-träsket NU. Även om jag tror att mitt hembakade bröd är bättre än köpebrödet så finns det väl ANNAT man kan äta, inte sant? Jag har alltid varit dålig på att få i mig frukt men nu SKA jag äta det till frukosten har jag bestämt. Varje dag!
 
Imorse skivade jag upp en banan (egentligen alltför mogen för min smak men slänga är det inte tal om), lade den i en skål tillsammans med mango och blåbär från frysen (tinade dom en aning i micron), slängde på en klick vaniljkesella (halv burk?) och toppade med en nypa av min nöt-frö-blandning som jag just gjort. Jag vill ha lite crunch men inte en massa müsli eller granola. Det här tar man inte skedvis av utan bara en nypa som topping.
 
Sätt ugnen på 200 grader. Ta fram en plåt eller ugnsform, lägg på bakplåtspapper. Blanda:
 
1 dl pumpakärnor
1 dl grovhackade hasselnötter
1 dl grovhackade sötmandlar
1 dl kokosflingor
0,5 dl solrosfrön
2 msk hela linfrön
 
Rosta i ugnen tills det luktar gott av kokosflingorna och dom fått en ljust brun färg. Passa noga, om du bränner nötterna smakar det fan. Och det är nog inte speciellt nyttigt heller.
 
Inget socker eller olja eller ens havregryn denna gång. Ingen torkad frukt heller. Jag tror inte man kan kalla det för granola. Jag ville bara ha den lätt rostade smaken och att jag slipper hacka nötter varje morgon. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0