Tofuexperimentet: Rapport

Nu har jag bjudit Mannen på vegetarisk lunch. Han tyckte det var "gott på nåt vis" men vi var båda överens om att det var nåt som fattades i smaken.
 
Så här gjorde jag:
 
Jag sköljde av tofun och torkade av den, precis som det stod på paketet (bäst att följa instruktionerna). Sen hade jag blandat lite rapsolja med soya, lite sambal oelek och lökpulver. Jag skivade tofun och lade ner den i skålen med "marinaden". Den gick sönder bara av att petas på med skeden. Jäklar.
 
Nå, skivorna och bitarna fick ligga där medans jag tog fram resten av den blivande lunchen: Vitkål, en morot, purjolök, paprika, tre djuptallrikar, vetemjöl, ett ägg och sesamfrön eftersom jag inte hade nåt ströbröd hemma. Och så hittade jag ett paket snabbnudlar som överlevt sommarlovet. 
 
Jag strimlade vitkålen, skar purjo, morot och paprika i stavar. Detta frästes i olja och kryddades med lite soya och chilisås. Också ett misstag, jag borde tagit sweet chilisås istället. Men i med en skvätt vatten som nästan fick koka bort och så salt efter behag. Lite sambal också. Jodå, det gick att äta.
 
Sen skulle tofun dubbelpaneras. Pilligt, kladdigt, tofun gick sönder ännu mer. Äsch! Sen stekte jag den i olja och när dom låg på fatet toppade jag med chiliflakes. Och så koka nudlar och hälla upp cashewnötter i en skål att äta till. 
 
Det blev helt ok! Sesamfröpanering var otroligt gott, det skulle jag lätt kunna bli beroende av, speciellt med hettan från chiliflakesen som plötsligt bränner till i munnen. Däremot smakar ju inte själva tofun nånting. Jag vet inte ens om marinaden gjorde nån skillnad. Kanske det var ett onödigt moment. Konstistensen är också knepig. Lite som brylepudding eller äggvita. Fast skörare än äggvita. Jättejobbig att handskas med. Nej, jag vill att mat ska vara enkelt att laga. Medans jag samlade ihop dom sista trasiga bitarna av tofu för att panera fick jag en idé: Varför inte röra sönder tofun och göra biffar istället? Den vill ju ändå gå sönder. Kanske jag testar det nästa gång. 
 
Om ni vill överösa mig med goda råd angående tillagning av tofu så gör för all del det! 
 
Så här såg det ut: Sesampanerad tofu med chiliflakes, vitkålswok, nudlar och caschewnötter. En klick sweet chilisås tillkom efter fotograferingen. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0