Höstgöromål

Blev en riktig heldag igår. Verkar som min plats den här veckan ÄR i köket. Husmorsvecka.
 
Jag snodde ihop två fiberlimpor efter frukost. Herman sa häromdagen "åh, vad jag är sugen på fiberlimpa!". Och vilken mamma kan motstå sånt? Dom är ju så enkla att göra också, bara att röra ihop. 
 
Jag har funderat länge på att göra egen salsa. Dom här burkarna man köper när man ska äta tacos, dom står ofta och möglar i kylen hemma hos oss. Känns inte ekonomiskt försvarbart. Igår blev det av. Jag hade köpt chili och grön paprika och lite annat och så kollade jag på salsaburkens innehållsförteckning och sen hittade jag på. Det funkade alldeles utmärkt. Alla godkände den på kvällen när vi åt tacos. Jag frös in i småburkar, vi får väl se hur den blir när den har varit fryst. Funkar det kan man göra en större sats. 
 
Mitt på dagen ringde Mannen och meddelade att han hade fått tag på älgkött som skulle hämtas på kvällen, kanske jag måste starta andra frysboxen? Oh, ja! Ut och torka rent och starta den. Älgkött! Hurra!
 
Strax efter fick jag SMS från U som kort och gott lydde: "Svamp?" Jamen självklart! Vi for till buan och där fanns det svamp ska ni veta. Efter lite letande kom vi på ett ställe där det var svamp tammejgröen överallt. Ett svampfält! Vi var tvungna att hejda oss till slut. Jag kom hem vid tre med 20 liter "höstkantareller" (rödgul trumpetsvamp). Ingen lunch hade jag ätit heller, bara fikat. Tur jag hade "matdosa" från gårdagens lunch. Slänga i sig den och börja rensa svamp innan det var dags att hämta Herman vid bussen och handla lite. 
 
 
Jag som tänkt mig en lugn fredagkväll i tv-soffan med godis och en film. Istället blev gick hela kvällen till att rensa svamp och ta reda på älgkött. Men jag kan inte säga att jag klagar!
 
Vi gick och lade oss klockan ett. Då hade vi ställt ut köttet som ska malas till färs i en låda på bron, vi orkade inte mer. Det ska vi mala idag istället. Resten var paketerat och lagt i frysboxarna. Svampen lagd på tork på brickor i köket och i fruktlådor staplade i tvättstugan. 
 
Nu har jag ätit frukost. Två kalla pannkakor med smör på. Jo det är sant. Jag blev så sugen när jag hittade dom i kylen. Och gott var det. Klockan är snart elva och jag dricker min andra kopp kaffe. Det är lite trögt idag. Nej, hörni, det här går inte. Nu ska jag ställa iordning på köksbänken så man kan mala köttfärs så vi blir klara med den här älgen nån gång. Sen ska jag banne mig inte göra ett hushålleligt handtag på hela dagen, MÖJLIGEN laga middag.

Kommentarer
Postat av: Ann

Jag åt inte så bra lunch jag. Två hemgjorda raggmunkar.Visserligen inte så stora och med grovt riven morot i och förstärkt med några buketter broccoli som tillbehör. Intalade mig själv att det inte blev så illa ändå.Gott var det iaf.

Svar: Raggmunk är jättegott! Och det ska ju gärna vara fläsk till förstås....
Kvasthilda

2013-09-21 @ 14:13:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0