Äta bör man

Håller på at styra upp matplaneringen här i huset. Nu när barnen börjat skolan igen kan det vara bra att ha koll på vad dom äter till lunch så man inte står och lagar samma mat till middag. Åtminstone tyckte jag det var tråkigt när jag gick i skolan, att få samma till middag som vi redan ätit på skolan. 
 
 
 
Jag har nu alltså skrivit ut matsedeln både för Anders Olov-skolan och för Mr Husman där Hermans skola äter. En liten till på Hermans skolmatsedel, jag citerar från Mr Husmans hemsida:
 

"Vi serverar alltid våra trevliga gäster i matsalen

- Varmrätt (se veckans meny)

- Veckans pastarätt

- Veckans matiga pastasallad

- Dagens extrarätt (varierande)

- råkost/salladsbuffé

- mellanmjölk/vatten

- smör och bröd"


Dagens varmrätt är helstekt kotlett med bearnaisesås samt timjanstekt potatis. Imorgon får dom köttfärslimpa med gräddsås och potatis och lingon och på fredag panerad fisk. Dessutom finns det tydligen alltid en extrarätt samt pasta om inte varmrätten faller dom i smaken. Men herrejösses, helstekt kotlett med bea! Mmmmmums! Och Herman själv säger att maten är god där. Alla mina farhågor att min lille son inte ska få i sig tillräckligt med mat så han orkar dom långa skoldagarna har totalt flugit sin kos! 


På Haqvins skola ser jag att dom får "underbar fiskgratäng" idag. En rätt som Herman hatade när han gick där.... Men jag tror Haqvin äter den. Här hemma äter dom fisk, alla gånger. Jag lagar godare mat än Björkhammar tydligen, hehe......

 

 

Ikväll tänkte jag servera "kioskmat". Jag upptäckte att det fanns korvbröd kvar sen helgen så det blir korv med bröd alternativt tunnbrödrulle till middag. Ska se om dom har några extra goda korvar på affären, gärna med lite mer kött i. Korv är kanske inte det vettigaste man kan stoppa i sig. Men man kan kompensera med att ha till exempel hemmagjord cole slaw i tunnbrödrullen. Jodå, ni kan få receptet senare.

Nu har jag till och med skivit ut min gamla "Matlista Ol-Månsbacken" i fem exemplar. Den verkar härstamma från tiden då jag veckohandlade på fredagar för den sträcker sig från fredag och två veckor framåt. Där finns en kolumn för veckodag med plats för att skriva in datum, en kolumn för maten och en kolumn för eventuell planering. Ska man koka ärtsoppa är det ju bra om man kommer ihåg att lägga ärtorna i blöt till exempel. Matsedeln är också bra som historisk dokument. Vilken dag var det egentligen vi åt den där kycklinggrytan som står i kylen? Minnet är otroligt kort ibland.... 

Igår fick jag ett infall när jag var på affären - jag köpte tofu. Nu måste jag googla för att se vad man ska göra med den. Jag slängde ut en fråga på facebook också. Jag återkommer med resultatet.

 

 


Kommentarer
Postat av: Emilie

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

2013-09-10 @ 10:59:30
URL: http://www.hittarecept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0