Pica pica

Idag har det varit kanonväder. 20 plusgrader och solsken, rena sommarvärmen. Därför lämnade jag både verandadörren och ytterdörren öppen när jag gick tillbaka till Lillens efter fikat på eftermiddagen. Barnen var uppe på sina rum. 
 
Jag gav upp för dagen vid halv fem och gick hem. När jag kom in i köket fick jag syn på nåt i fönstret, nåt som rev ner en blomkruka. "Vad gör katten i fönstret?" var det första jag tänkte. Men vet ni vad det var? Det var en skata! Hon försökte komma ut till solen igen genom det stängda fönstret.
 
Troligen har hon gått in genom verandadörren och sen har den blåst igen för den var stängd nu när hon försökte flyga ut. Jag smög fram för att öppna den igen. Skatan kröp ihop på golvet men flyttade sig inte. Jag fick nästan kliva över henne för att kunna nå handtaget på dörren. Sen kutade hon så klart iväg in i köket igen, småmuttrande för sig själv. Jag fick valla henne runt köksön, mot verandadörren och till slut sprang hon ut och flög sin väg.
 
Sen blev det städning. Lite fågelpruttar här och där på golvet och en trasig kruka, en trasig assiette och en massa jord på golvet blev resultatet av den nyfikna skatan. Hoppas hon har lärt sig nu att inte hälsa på hos folk olovandes. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0