Hilda <3 Kenwood

Nu har jag rengjort min Kenwood Major med extra omsorg och kärlek. Tänk att jag bara bakat bullar och matbröd med den förut. Och malt älgfärs förstås. Men hur har jag kunnat missa att man kan baka annat med den? Jag är nykär.
 
Nu har vi bakat tre margängtårtor tillsammans. Och eftersom jag har två bunkar till den var det bara att pytsa i äggvitorna i den ena bunken sedan jag delat äggen och under tiden rörde maskinen smör och socker i den andra bunken. När smeten var klar var det bara att sätta i ballongvispen istället och ställa dit bunken med äggvitor och så fick dom vispas fluffiga medans jag bredde ut första smeten på plåten. Medan den gräddades var det bara att stoppa ner smör och socker till nästa tårta i bunken och köra igång maskinen och jag kunde diska marängbunken och ballongvispen ren under tiden. Händigt!
 
Fast lite trött var jag nog. Första tårtan hade jag ett ägg för lite i. Andra tårtan mätte jag fel på smöret. För mycket. Jag upptäckte det när jag mätte upp smör för den tredje tårtan och såg märket i smörpaketet. Då var det för sent att göra nåt åt det. Men dom ser normal ut, tårtbottnarna, så jag tror dom går att äta. Mycket grädde på dom så....
 
 
Igår var jag först på lunchdate med U från jobbet (fd jobbet kanske jag ska säga) och sen gick vi på utställningen. Där blev jag kvar längre än jag tänkte. Inte nog med att U och jag pratade en massa, det kom andra jag kände som jag också måste prata med. Blev lite stressad sen när jag väl kom iväg på affären, vi skulle ha folk hemma på mat på kvällen! Men det är som vanligt onödigt att hetsa upp sig (fast man rår inte för att man gör det), vi hann gott och väl röja i köket och duka.
 
Ja, jag hann till och med gå en promenad till Colldens med barnen. Där gjorde Haqvin ett makabert fynd: En död räv. Nästan bara päls och skelett kvar. Och bakdelen var borta. Det fick mig att fundera på om rävsvansen jag såg i ett träd bredvid skoterspåret för en månad sedan kommer från den här räven. Det var bara så där en halv kilometer därifrån. Kan ju ha varit en korp eller nåt annat djur som har burit iväg med svansen. 
 
 
Maten igår blev en salig blandning: Hemgjord pizza, ost, kex, frukt, grönsaker, tunnbröd och kams med sötost, messmör och smör! Snacka om cross cooking. Men gott var det. Alla verkade nöjda. Och trevligt var det, vi kom inte i säng förrän klockan var ett. Och det var ändå inte det stora kalaset för det är ikväll. Mannen är iväg nu och dukar och grejar, själv har jag som sagt bakat tårtor och nu ska jag stryka Hermans finskjorta och laga Haqvins jeans. Var tvungen att sitta ner med en kopp kaffe först och ta det lugnt. Dansa - pausa. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0