Gorgonzolasås!!!!

Igår ville Herman ha gorgonzolasås. Han påstår att jag en gång gjort kyckling med gorgonzolasås och jag har inte ett endaste litet minne av det. Men helt omöjligt är det förstås inte. Nu hade vi gorgonzola kvar i kylen sen vi gjorde pizza, därav Hermans önskemål. Det blev till att hitta på en helt ny sås. Den blev JÄTTEGOD!
 
Det här blir ca 6 portioner:
 
Koka upp
 
4 dl vatten
0,5 kycklingbuljongtärning
1 dl creme fraish
 
och vispa det slätt. Lägg i 
 
en rejäl bit gorgonzola
 
Uppskattningsvis var det nog ca 4 msk gorgonzola, jag vägde eller mätte inte, jag skar bara en bit. En rejäl bit.
 
Dra kastrullen från plattan och låt osten smälta. Rör slätt. Rör ihop en redning av maizenamjöl och kallt vatten. Koka upp såsen igen och häll i redning tills du är nöjd med tjockleken. Nu kan du salta och peppra "efter behag". (smaka!! Osten och buljongen är ganska salta i sig). 
 
Denna sås åt vi igår till stekta kycklingben, ris och ugnsrostade morötter, lök, sötpotatis och champinjoner. Jag kan lika gärna tänka mig den till en biff, till fläskfilé eller varför inte grönsaker och klyftpotatis. Tycker man om gorgonzola så tycker man om den här såsen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0