Enkla rågkakor

Igår hade jag bakdag. Det låter som jag stod i köket och stökade hela dagen, va? Det gjorde jag inte. Jag bakade fiberlimpor på förmiddagen. Det är filmjölksbröd med bikarbonat, bara att röra ihop och grädda. På eftermiddagen blev det enkla rågkakor, bara att röra ihop där med fast det är en jäsdeg. Och nu ska ni få receptet.
 
Du behöver:
 
50 gram färsk jäst
6 dl ljummet vattten
0,5 tsk salt
 
Lös upp jästen i vattnet och tillsätt saltet. Sen behöver du:
 
6 dl grovt rågmjöl
6 dl vetemjöl
 
Rör ner mjölet i degvätskan och blanda om med en slev så det blir en kladdig deg. Låt jäsa i 20 minuter (under bakduk så det inte drar kallt på degen). Ta sleven och dela degen i fyra ungefär lika stora delar i bunken. Sleva upp på två plåtar med bakplåtspapper, två kakor på varje plåt. Sätt ugnen på 225 grader. Jäs kakorna i 20 minuter.
 
Grädda i 20 minuter eller tills du tycker dom ser färdiga ut. Ta ut, lägg på galler och låt svalna under bakduk (om du kan vänta vill säga).
 
Dom är kanske inte vackra men dom är goda. Man kan variera genom att till exempel tillsätta en näve linfrön, en näve solrosfrön eller nåt annat gott. Enkelt och gott - och man kladdar bara ner en bunke och en slev!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0