Rustikt midsommarbröd

Egenligen är det Matildas grahamsbröd med lite modifieringar men jag döper om det eftersom det har kommit en bra bit från originalet nu. "Rustikt" är ett ord som Jamie Oliver använder ofta har jag märkt, när det är lite slarvigt och opolerat liksom, och eftersom brödbullarna blev lite ojämna får brödet heta "rustikt midsommarbröd". ;)
 
Så här blev det:
 
Rustikt midsommarbröd ca 50 st
 
100 g jäst
100 g smör
5 dl havredryck
5 dl vatten
2 tsk salt
2 msk råsocker
3 msk linfrö
5 dl grahamsmjöl
5 dl fullkornsdinkel
1,3 dl vetemjöl
 
Smält smöret på låg värme i en kastrull. Häll i havredryck och vatten och låt bli fingervarmt (går fort!). Smula ner jästen i degbunken och häll på vätskan och rör om. Blanda i resten av ingredienserna men var försiktig med vetemjölet, spara några deciliter till utbakningen. Arbeta degen tills den är smidig men kanske en aning kladdig. 
 
 
Låt degen jäsa övertäckt i 20 minuter. Häll ut på mjölad bänk, mjöla lite ovanpå degen och kavla ut en platta, ca 1,5 cm tjock. Ta ut bullar med ett mått, jag använde en tupperwareburk (se bild) eftersom jag ville ha rätt små brödbullar till buffén. Vill man ha större modell som passar till frukostbröd kan man till exempel använda en shaker som mått.
 
 
Lägg på plåt och låt jäsa övertäckta i 20 minuter. Grädda i 225 grader tills det har fått fin färg, ca 12 minuter. Lägg upp på galler och täck över och låt svalna.
 
 
Varför degen ska vara en aning kladdig, det ska jag förklara: Det är bättre att du får jävlas lite med en kladdig deg på bakbordet än att du har haft i för mycket mjöl och får torra brödbullar. Om du dessutom gör som jag och tar ut bröden med mått så blir det ju rester som ska knådas ihop och bakas ut igen och den degbiten kommer att innehålla mer mjöl än den första. Jag lovar, du kommer att lära dig hantera en kladdig deg! Degskrapa, kniv eller stekspade funkar bra. Mjöl under och ovanpå. Om du har bakat tunnbröd så vet du vad jag menar och har förmodligen inga problem med en lös deg heller. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0