Glasklart

Kollar glasögon på nätet. På vissa sidor kan man ju prova bågarna också, fast en del "provrum" är bättre än andra så att säga.... 
 
Jag har krav har jag upptäckt. Det kanske inte är så ovanligt att man har det men när det är modernt med sånt man INTE gillar så märks det tydligare.
 
Det är modernt med "kattögon", ni vet, lite 50-tal. Skalmarna fästa högst uppe på bågen, med en liten plupp där precis vid fästet. Det gör att bågarna liksom "hänger ner". Big no no för mig. Mina ögon hänger så det räcker! Och resten av ansiktsdragen är också på väg neråt nuförtiden. Såna glasögon gör att jag känner mig äldre än jag är. Det är onödigt. 
 
 
Pilotbågar är också modernt. Inte min modell det heller. För mycket häng där med. För mycket upptill och för lite nertill.
 
 
Stora bågar är modernt. Det börjar jag tycka är snyggt nu. Tänk vad man kan vänja sig. Förut tänkte jag "80-tal" när jag såg dom men det finns andra modeller än dom man hade på den tiden har jag upptäckt. Men dom får inte ha "häng"!
 
 
Vad är det jag vill ha då? Ja, det är fortfarande modernt med liknande bågar som jag har (eller, ja, hade då...), med breda skalmar. Och dom är snygga men jag tror inte jag vill ha skygglappar den här gången. Man ser bättre i perifierin utan dom och profilen blir trevligare. Jag vill ha en smalare skalm som inte är fäst längst upp på bågen utan en liten bit ner. Glas åt det kantiga hållet. Och gärna en färg. Inget som smälter in i ansiktet, tack.
 
Det är nog mina favoritbrillor alla kategorier, dom jag hade för 5-6 år sen. Dom uppfyller alla ovanstående krav: Dom har skalmen fäst en bit ner, dom är kantiga på rätt sätt och dom har en rolig färg. Dom gick också sönder. 
 
 
Kanske man ska skriva upp en önskelista och ge till optikern. Kanske man ska ta med dom gamla grönisarna och visa dom och fråga: Har ni några såna här? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0