Lakritskvinnan vs Kolesteroltanten

Nu har jag pratat med företagshälsan om mitt kolesterolvärde. Några värden är fortfarande förhöjda. Hon tyckte jag ska prata med läkare om vad jag kan göra eftersom jag har högt blodtryck också. Jag berättade att jag åker skidor nästan varje dag sen nyår och det tyckte hon var jättebra, motion är ett sätt att sänka blodfetterna. Viktnergång är också bra och det jobbar jag redan på konstaterade vi.
 
Usch, jag känner mig som en gammal tant. Högt blodtryck, högt kolesterol, diskbråck. Jag som mår så bra? Ja jag är lite småtjock men förutom det alltså.....
 
 
"Fisk och grönsaker" sa hon när vi var på hälsokontrollen på jobbet. Jo, jag har infört en fiskdag i veckan, minst. Och mer grönsaker. Men det kanske tar några veckor för värdena att sjunka? Minska på det mättade fettet ska man göra. Denna vecka har jag skippat osten helt (undantag idag när vi fikade i Sollefteå) och därmed lyckats hålla mig UNDER mina dagliga points. Applåd, tack. Ni ska då veta att jag ÄLSKAR ost. Men det är som med choklad, man måste inte äta det varje dag.
 
 
Jo, jag har googlat också. Jag vill helst slippa medicinera. Jag ändrar hellre min kost och min livsstil. Men säg inte åt mig att köpa Becel för det är margarin och margarin kan INTE vara nyttigt!
 
På Må Bras hemsida sammanfattar dom kolesterolfrågan så här:
 
"Se alltså till att äta en kost med mycket frukt, grönsaker, baljväxter, fullkornsprodukter, fet fisk, nötter och mjuka vegetabiliska fetter, psylliumfrön och mandel. Och fortsätt att träna eftersom det också höjer det goda kolesterolet."
 
Låter ju bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0