20 frågor: Om längdskidåkning

 
- Hur känns det?
Bra!
- Varför åker du längdskidor? 
Därför att jag tycker om det.
- Varför tycker du om det?
Att vara ute i skogen, att få röra på mig. Dagsljuset, snön - ljusterapi! Och endorfinerna efteråt förstås men det gäller ju all träning.
- När började du åka?
Jag har har åkt längd sen jag var liten.
- Var åker du helst?
Jag åker spåret här i Pålgård.
- Varför?
Det är nära och det är ett ganska enkelt spår: en tredjedel uppför, en tredjedel utför och en tredjedel slätt. Inga stora backar.
- Finns det fler spår som du har åkt?
Det finns ett elljusspår på Hammarn, det kan ju vara bra när det är mörkt så man slipper åka med pannlampa. Det finns även andra spår i byarna runtom här men jag har inte testat dom.
- Var åkte du som barn?
Vi åkte i Årbyskogen, ett friluftsområde nära där jag bodde. Eller på gärdet alldeles intill.
- Hur långt åker du?
Om jag åker hemifrån och spåret ett varv och hem igen blir det 5,2 km.
- Har du åkt mycket i år?
Tjuvstartade på nyårsafton och sen har jag åkt varje dag hela veckan, utom en dag då det var nysnö och jag hade fel skidor. Snön klibbade fast och det blev tvärstopp.
- Vad har du för utrustning?
Jag har ett par vallningsfria skidor som funkar när det är nysnö och spåret är okört. Sen har jag ett par vanliga skidor med vallatejp under spannen. Ett par stavar så klart och pjäxor.
- Skidkläder?
Hm, nä, jag har åkt i vindbyxor och vindjacka. Sportunderställ har jag och en tunn fleecetröja jag köpte i fjol. Nu sprack vindbyxorna i grenen häromdagen så jag funderar om jag inte ska köpa riktiga skidkläder ändå.
- Ja varför inte?
Jag tycker inte jag åker så mycket så varför kosta på mig, liksom. Men det gör jag ju visst, varje dag är väl mycket?
- Gör du några framsteg?
Ja jag har förbättrat min tid med en hel kvart sen jag började åka i måndags! Om det beror på tekniken eller om det är spåret som är bättre nu vet jag inte. Jag är dock mest ute efter skidåkningen, inte efter bra tider.
- Känner du nån skillnad i kroppen?
Igår kände jag att jag hade träningsvärk på insidan av låren! Jag tror jag tar i mer nu än i början. Och så klart är det kul att känna att det tar nånstans.
- Inga skador hittills?
Nja, jag har ramlat några gånger. Det finns två knepiga kurvor i spåret, båda i slutet på backar. Men det blev bara nåt blåmärke, inget allvarligt.
- Åker du utför också?
Nej. Jag har testat i vuxen ålder och det var inget för mig.
- Vad är det bästa med att åka längskidor?
Att man blir glad!
- Vad vill du säga till läsarna?
Åk längdskidor! Bli glad!
- Vad ska du göra nu?
Åka skidor!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0