Hurtbulle vs Semmelbulle

Idag är det fettisdagen! Det är då man ska äta semlor för första gången. Fast vi har tjuvstartat som ni vet...... Men det blir semla ikväll. Hemmabakad semla med hemmagjord mandelmassa (och grädde så klart). Och den här gången blir det med varm mjölk. Det blir smaskens kvällsfika det!
 
Haqvin och jag har redan ätit semla idag. Vi var på ica och där bjöd dom på kaffe och yttepyttesemlor. Det var inte dumt, alldeles lagom stora egentligen. Dom hade även semlor med blåbärsgrädde, hallogrädde och hjortrongrädde men då blir det inte semlor tycker jag....... Nej jag smakade inte. Klassisk semla ska det va. Punkt.
 
Jag har i alla fall tjänat ihop till den där semlan. Jag har åkt ett varv i skidspåret och igår blev det också ett varv. Förkylningen sitter bara kvar i rösten nu och lite hosta kanske. Känns bra, det är många som går och dras med förkylningar nu som aldrig verkar gå över. Grabbarna boys hostar och snorar också (igen!) så när jag var på Hammarn idag for jag på Apoteket och köpte D-vitamin. En del säger att vi i Norden inte har tillräckligt stark sol på vintern för att kunna tillverka D-vitamin i kroppen. Resultatet är alla dessa vinterförkylningar. Det är värt att testa!
 
Själv har jag klarat mig bra i vinter, det här är min första förkylning men det kanske beror på att min bleka hud har släppt in mer solsken i sommar så jag hade mer D-vitamin på lager? Mannen och jag var också till Spanien och tankade sol i november, det kanske inverkade positivt på mitt immunförsvar. Humöret inverkade det definitivt på!
 
Se där ja, nu kom Mannen hem från sin skidtur. Då kan vi fika då! Hurtbullar bytes nu mot semmelbullar, mums mums!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0