Bildredigering: Lakritskvinnan på uppdrag

Fredagsfotot denna gång kanske inte såg så märkvärdigt ut. Lite snö och sol, inga märkvärdiga effekter, inga filter. Men då vill jag visa er skillnaden innan jag började redigera. Här är originalet och den redigerade bilden sida vid sida.
 
 
Jag ville helt enkelt vara lite "seriös" den här gången och testa mina nya kunskaper. Och allt gjorde jag i Camera Raw (fast bilden var en jpeg). Först lite försiktigt, sen gick det seriösa över och jag drog hejvilt i reglagen för att se vad som hände. Drog upp "lyster" till max och plötsligt var skuggorna vackert blå. "Det där blev snyggt!" tyckte Haqvin som stod bredvid och tittade på. "Så där ser det ut i verkligheten." Och jag var tvungen att hålla med honom om att en solig vinterdag ser det faktiskt ut så där: Lysande snö, blåa skuggor, grön skog och emellanåt en glad och färggrann skidåkare.
 
Vad tycker ni? Blev bilden bättre? 
 
Den blev i alla fall annorlunda. Risken är stor att det kommer att bli många före och efter bilder på bloggen framöver. Övning ger färdighet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0