Multitasking

Bra kvinna reder sig själv. Hon kan baka saffransbullar, göra råndeg och meka med flispannan på samma gång. Hon kan men hon gillar det inte. Jag hade tänkt ägna mig helhjärtat åt bullbak och rångräddning på förmiddagen och sen gått ut en sväng men nu har jag fått springa mellan saffransdeg och pannrum hela förmiddagen.
 
Det funkar inte som det ska. Flisen matas inte fram riktigt, den ramlar inte ner i magasinet och det blir ett stort hålrum i flisen och pannan får inget och så slocknar den. Vi funderade på om flisen var för fin eller för fuktig så den packades ihop. Vi funderade också på om omröraren inte funkade som den skulle. Hela dagen igår eldade vi utan att fylla på i magasinet och jag var ute med jämna mellanrum och rakade ner flisen i magasinet så det skulle bli tomt.
 
På kvällen när jag kom från träningen hade Mannen modifierat omröraren i förhoppning om att den skulle röra om lite bättre och flisen falla ner i mataren. Sen öste vi flis i både tunnor och kassar (extra träning där) och Mannen fyllde magasinet till max för han ville se hur länge man kan elda på ett fullt magasin. Jag tänkte då att vi kanske sa se om det funkar först men jag sade inget. 
 
Imorse hade pannan slocknat igen. Mannen tände upp och jag gick ut senare för att se hur det gick. Som jag trodde, den stod och larmade. Ingen flis, ingen eld. Suck. Jag fick väl fyr igen och rörde om i magasinet. Nästa gång jag gick ut hade det nästan slocknat igen. Jag kollade inne i pannan. Det kom ingen flis när matningen gick. Skruven satt fast. Ja det var ju bara att stoppa matningen för att låta pannan slockna. Felsökning följer. Tur det inte är kallt i alla fall. Fyra plusgrader och blåst. Små molntussar som far fram över en blå himmel. Jag får nästan vårkänslor. 
 
Råndegen får vänta till eftermiddagen. Nu ska jag äta lunch. Det blir rester från igår: Grönkålssoppa och pannkakor. Grönkålsprojektet försvann i ett tidshål förra måndagen men igår blev det av. Och gott var det! Till efterrätt tror jag att jag ska fylla termosen med kaffe, packa ner ett par saffransbullar och så ska jag gå upp på Snödberget. Ja det ska jag!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0