Dan före dan

Imorgon är det julafton. Jag gillar kvällen före julafton. Det är för sent att göra nåt mer så man kan bara slappna av. Fast lite är det kvar, att lägga klapparna under granen bland annat. Och så dammsuga. Igen. Man ska inte dammsuga INNAN man tar in granen........
 
Igår var det julkonserterna! Två konserter i två kyrkor med tre körer. Kändes väldigt bra när vi sjöng. Och så avslutningen med Adams julsång, då ÄR det verkligen jul!
 
Man ska vara julfin när man sjunger på julkonsert. Det var inte bara naglarna som var röda. 
 
 
När jag kom hem så var planen att jag skulle lägga in sill och griljera skinkan samt väcka surdegen. Och det gjorde jag men det var på ren tjur. Jag var så TRÖTT. Tror jag sjöng ut ALL energi jag hade. 
 
Idag skulle jag baka surdegsbröd och slappa medans barnen dammsög och pyntade och klädde granen hade jag tänkt. Tyvärr är dom inte så självgående som jag önskar att dom var så jag fick liksom DRA IGÅNG dom innan det blev nån fart på julgransklädningen. Föreslå, visa, uppmuntra. Det tar på krafterna. Det gör mig irriterad fast jag borde ha tålamod för jag VET ju hur dom är. Fast man tycker ju att nu när dom är så stora.....Nåväl, vi pyntade lagom i år (eller dom gjorde). Förutom granen lite glitter över dörrarna, ljuslyktan som ser ut som en julgran, julbonaden i papper med tomten som spelar dragspel för djuren i skogen. Resten bar Herman ut i boa igen. Känns ganska bra. Mindre att plocka undan sen. 
 
Brödet är klart nu. Det luktar underbart! Jag tog receptet på surdegsbrödet jag bakade till Oktoberfesten och så modifierade jag det till nåt vörtbrödsaktigt. Tog porter istället för vatten, lade till kryddor. Längtar tills jag kan smaka men det måste få svalna först.
 
 
Satte mig här vid datorn för att föra över bilder från kameran. Hade den med mig igår när vi skulle sjunga men när jag skulle knäppa visade det sig att minnet var fullt. Äsch. Och inte hade jag lust att sitta där och kolla vilka kort jag kunde radera. Men det var ju tur att jag upptäckte det då och inte på julafton. 
 
Nej men undrar om man skulle ta och släpa fram dammsugaren och få det gjort nån gång. Lägga fram julklapparna och njuta av julefriden som sänker sig. Mannen ska laga middag ikväll. Det ser jag fram emot. Jag tror jag ska lägga mig på rygg i soffan sedan medans han stökar i köket.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0