Konst, motorcykelåkning och bärplockning

Oj, jag har inte skrivit på flera dagar. Måste vara vädrets fel. Man vill bara vara ute.
 
Vad jag har gjort?
 
I fredags for jag till Ramsele för att hämta mina tavlor och för att kolla på hantverket dom har till försäljning på nedervåningen. Jag hann inte det förra gången vi var dit, jag hade fullt upp med att hänga. Jättefina grejer och så mycket olika saker! Smycken i smide, broderade kuddar med rolig text ("Tanter törs...!"), virkade muffins och engelsk konfekt, fler änglatavlor, andra tavlor, tunnbröd, fantasidjur i smide och fårskinn, keramik, stickat etc etc. Vi fikade ute i skuggan av en rönn och sen var det dags att ta ner utställningen. Jo, jag sålde en tavla! 
 
 
När jag kommit hem och vi ätit middag så frågade Mannen om vi inte skulle ta en sväng till Näsåker och Urkult. Och jag som nästan varit i Näsåker på eftermiddagen! Nå, barnen var inte intresserade så vi tog motorcykeln. Åkte en jättefin slingrig väg längs med Ångermanälven. Passerade en mäktig fackverksbro i Forsmo och på vägen hem spanade vi in och åkte över ett par hängbroar. Man skulle kunna fara på brosafari med kameran i dagsljus nån gång. (http://blogg.allehanda.se/souleftea/tag/turistvag/). Framme i Näsåker gick vi en sväng och kollade på folk och marknadsstånd. Handlade inget, jag hade motorcykelstället på och orkade inte kränga av mig allt för att prova kläder. Ja, Mannen provade faktiskt en hatt, en röd, leopardmönstrad. Nej, han köpte den inte.
 
I helgen har jag plockat bär. Fick ihop över ett kilo hallon bara här hemma på gården! Och en massa skråmor på armarna av hallonsnår och brännässlor. Det sved och brände flera timmar efteråt. Igår plockade jag tio liter rödvinbär och det lilla av svartvinbär vi har, några hekto bara. Kokade "allianssylt" som den heter i min bärbok, sylt på hallon och rödvinbär alltså. Funderar på att köpa syltsocker och lyxa till det med att koka nån rolig marmelad, på hallon kanske? Hittade ett recept av Leila på hallon- och chokladmarmelad, http://www.recept.nu/leila_lindholm/efterratter_och_godis/frukt_och_bar/choklad__och_hallonmarmelad/. Hmmm..... 
 
 
Idag blir det städning här hemma. Sovrumsgolvet är fullt med kläder (mina kläder....), det behöver dammsugas, badrummet och toan skulle behöva skuras. Först blir det dock en tur till tippen, förlåt, återvinningen. Två diskmaskiner och en massa papper och frigolit ska slängas. Vi har nämligen köpt ny diskmaskin både här hemma och hos Lillens. Vår gamla stannade hela tiden med blinkande lampa och man fick köra ingång den igen samt att korgens hjul var sönderfrätta och inte satt kvar som dom skulle längre utan rätt som det var for korgen ner från skenorna. Högeligen irriterande, speciellt om den var full med glas och koppar! 
 
Men för att kunna slänga diskmaskiner måste jag få liv i Herman. Jag behöver bärhjälp. ÅVC har öppet mellan 8 och 12 idag. Hur får man upp en 15-åring före klockan 12?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0