Lasagne-lördag

Ibland tycker jag det är kul att laga mat, ibland är det pest och jag vill helst slippa både att hitta på och att laga (äta vill jag däremot.) Men får jag en bra idé, då kan det vara kul att planera, fixa ingredienser och sätta igång. 
 
Nu har jag kommit på vad vi ska äta till kvällsmat. Jag ska göra lasagne. Det var längesen sist nu för det kräver förberedelser och det tar en stund att laga men man kan laga mycket medan man ändå håller på och det går bra att frysa in. Matdosemat! 
 
Särskilt kalorifattigt är det väl inte. Jag funderar på hur man skulle kunna variera lasagnen för att göra den lite nyttigare. Läste nånstans ett recept på kycklinglasagne och det låter i alla fall magrare än att använda köttfärs men  jag tror ändå att pastan är den stora boven. Men lasagne utan pasta går ju inte. Man ska äta mindre av lasagnen och mer av salladen kanske? 
 
Gjorde en gång en vegetarisk lasagne med keso och spenat och tomatsås som fyllning. Väldigt länge sen var det. Jag vill dock minnas att den var god. 
 
Jag tror dock att den stora lasagneälskaren i familjen vill ha en klassisk med köttfässås i. Men det är ju inget som hindrar att jag gör flera formar med andra varianter när jag ändå håller på.  En lasagne-buffé!
 
Jag återkommer med rapport om hur det gick sen. Nu ska jag åka och handla.

Kommentarer
Postat av: Lina

Jag brukar göra egna lasagneplattor som blir kolhydrats"fria". Kanongoda blir dom också!

Svar: Hur gör du dom?
Kvasthilda

2013-04-14 @ 21:58:18
URL: http://fuckinfabulous.blogg.se
Postat av: hanna

Man kan göra lasagne utan pasta också, använda tex tunna hyvlade skivor av abourgine eller sån där grön som ser ut som gurka men inte är det. (Tappat bort vad det heter nu, haha). Det är ju inte riktigt samma sak, men det är gott! :)

Svar: Zucchini eller squash kanske?
Kvasthilda

2013-04-15 @ 16:49:25
Postat av: Lina

Vispar 4 ägg poröst, sen blandar man i 100g färskost och 0.5 dl fiberhusk. Låt svälla litegrann och smeta ut på ett bakplåtspapper. Lägg ett annat bakplåtspapper över och kavla ut (Här finns risk att bli förbannad). In i ugnen på 150grader i 12 minuter med papprena kvar och ta sedan ut och skär i önskad storlek =)

Svar: Usch, det låter inte som nåt för mig om man blir förbannad. :-D
Kvasthilda

2013-04-15 @ 20:00:32
URL: http://fuckinfabulous.blogg.se
Postat av: Lina

Inte för mig heller egentligen. Men då kan man ropa på valfri närmast befinnande människa. typ "Marcuuuus, kom och kavla". Om man övar ett par gånger så blir man inte lika förbannad längre heller =)

2013-04-16 @ 23:15:56
URL: http://fuckinfabulous.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0