Fallfrukt

 
Haqvins äppelträd bär mer frukt i år än nånsin, mer än vi hinner med att äta. Nej, vi är inga stora fruktätare i den här familjen. "Ett äpple om dagen ger mig ont i magen" är tyvärr det som gäller för mig. Men jag vill heller inte lämna allt till rådjuren. Baka nåt kanske?
 
Men vad?
 
 
Blev en äppelkaka med kokostosca på. Denna bakade jag i fjol också. Den är jättegod.... Enkel att göra och man kan frysa in den!
 
 
Dagen efter blev det äppelmazarinrutor. Jag förenklade receptet. Det ska vara en pajdeg i botten men jag hade dels inte tid att vänta på nån vilande pajdeg, dels ingen lust att kavla nån hård pajdeg (vet inte vad sjukgymnasten skulle säga om det heller). Jag gjorde "latmajas pajdeg" med bakpulver i istället.
 
 
Dom blev goda men.... tja, jag tyckte det fattades nånting. Kanel kanske? Jag tycker nog att min gamla vanliga enkla äppelkaka som man bara rör ihop är godare. Jag får väl göra den en annan dag. Plockade en famn äpplen från marken igår igen så det finns att göra av....
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0