En handlingens kvinna

Igår handlade jag majs, morötter, palsternacka, paprika, djupfrysta ärtor, mandariner och äpplen. Fick syn på sugar snaps (salladsärtor?) och blev glad men läste sen på förpackningen: Peru. Peru???  Nä tack, jag kan äta sånt som växer närmare. Handlade även makrill i tomatsås. Varför? Jo, på hälsokontrollen sa hon att bästa sättet att sänka kolesterolvärdet är att äta mer fisk och grönt och att röra på sig mer. Visste jag väl redan men det är nyttigt att höra nån annan säga det..... Och nu tänkte jag att det är lika bra att börja på en gång. Dessutom var det tomt i grönsakslådan och fruktskålen.
 
 
Hon sade en intressant sak om portioner. En lagom portion mat är två knytnävar grönsaker, en knytnäve potatis/pasta/ris och en handflata protein, storleken och tjockleken. Din egen hand alltså. Vilken bra måttstock - handen har man ju alltid med sig! Jag brukar då ha det i alla fall.
 
 
Nu tänker jag köra så så får vi se om det händer nåt. Jag är tveksam till så mycket grönsaker, min mage är ju som den är, men det märks väl. Det lär väl inte märkas nåt på vågen än kanske, jag äter fortfarande kakor och annat när det bjuds, det är ju i alla fall jul (snart), men jag kan väl äta nyttig MAT ändå, inte sant? Då har jag redan börjat med dom goda vanorna och behöver bara sluta med dom dåliga när det nya året börjar och julkakorna är uppätna! Visst låter det enkelt?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0