Blötväder och nyårsplaner

Söndagen började med regn och plusgrader men sen klarnade det upp och solen kom fram. 
 
- Vi gör en termos kaffe och åker upp på Snödberget en sväng, va? tyckte Mannen. 
 
Bra idé. Jag behövde hejdas i mitt städande och plockande. 
 
Nu kom vi inte ända upp på berget. Den som kört före oss hade vänt en bit upp och det var ganska lite snö så vi vände vi med. Åkte ner till hygget och drack kaffe och kollade på utsikten. En liten skotertur var det i alla fall.
 
Efter nöje kommer nytta. Jag gjorde det där tråkiga, nämligen åkte till återvinningen med plast, glas och metall. Pantade flaskor och burkar. Handlade lite grand.
 
Nu är nyårsmenyn spikad. Det blir som vanligt trerätters:
 
Förrätt: Tomatsoppa med baguette.
Huvudrätt: Helstekt fläskytterfilé med hasselbackspotatis, bearnaissås och ugnsbakade rotsaker.
Efterrätt: Choklad- och jordgubbsmousse med krossad dajm.
Dryck: Rött vin och dricka med smak av tropiska frukter. Vid tolvslaget skålar vi i päroncider. 
 
Jobbigt? Nä. Tomatsoppan är Campbells. Bara att späda och värma. Baguetterna är såna där man bara ska grädda. Ytterfilén och rotsakerna och potatisen sköter sig själva i ugnen. Ja, rotsakerna och potatisen ska skalas men det är nog det enda riktigt arbetskrävande momentet. Bean är pulversås. Moussen är också pulver. Det gör inget om det är enkelt, ser ni, bara det är gott och man har trevligt. Om vi blir många? Det blir vi fyra i familjen, möjligen farmor också. 
 
På tal om mat är det dags att tänka på middagen. Tog fram torsk som jag tänker steka. Tredje söndagen i rad vi äter fisk. Jag tror jag ska göra det till en tradition. 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0