Ingen hejd på husligheterna. Tyvärr.

Det var högst ovilligt och helt ofrivilligt.

Haqvin kom hemsläpandes med en kasse äpplen från en kompis. Jag som inte var kurant än, vare sig från förkylningen eller migränen................ Men jag kunde bara inte låta dom förfaras.

Ingen askorbinsyra hemma så det blev inget äppelmos. Det blev chutney istället, med ingefära, chili och kanel och en massa lök. Enligt receptet ska det mogna en månad men det smakade bra redan nu.

Så blev jag nostalgisk och gjorde sirapsäpplen till fikat! Farmor kom lagom så hon också fick smaka.

Två stackare kvar.



Sirapsäpplen gjorde mamma när vi var små. Man skalar och kärnar ur äpplen, ställer i en smord ugnsform och ringlar över sirap, mörk eller ljus efter smak (jag är präglad på mörk sirap så jag föredrar det). Jag klickade på lite lite smör också. Sen in ugnen, 200 grader tills dom är mjuka. Ös ett par gånger under tillagningen. Serveras med fördel tillsammans med vaniljglass. Det hade inte vi hemma idag men vi hade romrussinglass och det var inte alls dumt till!



Sen blev det stekta bogfläskskivor till middag, så klart med äpplen där med. Kryddade med curry och grillkrydda chili och i sällskap med lök, äpplen och en gräddskvätt så blev det mumma.

Sista äppelbitarna blev en äppelkokostosca. Provsmakades till Morden i Midsommer. Oj oj OJ, vad god den blev........



Jaaaa, den ska in i frysen! Imorgon är det måndag och allvaret börjar igen. Med den diet jag haft under förkylningen är det kanske inte konstigt att jag fick migrän.......


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0