Kreativt flow

Läste en intressant artikel om kreativitet och hur hjärnan fungerar.

http://www.naturvetarna.se/sv/karriar/Medlemsartiklar/Att-skapa-ett-kreativt-flow-pa-jobbet/

Det är väldigt mycket som stämmer på mig där.

"En kreativ person har ofta perioder av intensiv interaktivitet med människor och däremellan perioder av intensiv inåtvändhet." Jag kan vara väldigt social, älska att umgås, diskutera. Sen kan jag ha perioder när jag inte vill träffa nån, inte prata, bara vara ifred och vila hjärnan. Samma gäller när jag målar eller skapar med annat: Jag jobbar intensivt en period, har massor av idéer, sen måste jag vila.

Det står även att bipolär sjukdom, manodepressivitet, är överrepressenterat hos kreativa människor. Likaså att kreativitet har en koppling till schitzofreni. Förvånar mig inte. Det kommer så mycket underliga idéer ibland. Knepet är att tillåta dom att komma, om dom funkar vet man inte i förväg men man måste tänka dom färdigt och strunta i om det verkar knäppt. Det kan komma ut jättebra saker i slutändan, vare sig det gäller konst eller musik, ja även i andra sammanhang, det är vad jag tror i alla fall.

Många har sagt till mig "du har sån FANTASI!". Fast jag undrar om vi inte alla har det, egentligen? Dom här personerna som påstå sig inte ha nån fantasi, jag tror dom har haft tankarna men inte låtit dom fortsätta. Man får inte låta tankarna stoppas av att dom känns konstiga eller fel. Var inte rädd! Hur många kriminalromaner skulle vi ha om inte författarna tillåtits sig att ta livet av folk? Inte många.

Kan man lära sig det här? I artikeln finns tips om hur man kan stimulera sin kreativitet. Jag citerar:  

"Hur kan vi stimulera kreativitet?

Flow sker när utmaningen och skickligheten står i balans.
Sätt upp mål och utmaningar för aktiviteter, ju mer rimliga utmaningar desto bättre.
Se till att utmaningarna växer med förmågan.
Stimulera divergent tänkande, producera medvetet många idéer, alternativa förslag.
Lek med tanken att göra tvärtom, tillåt bisarra idéer.
Fullfölj idéerna
När de bästa idéerna är utvalda, fokusera på att genomföra dem."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0