Köttfärgad och lingrå

Jag vill bara utfärda en varning först: Jag är ordmärkare. Jag tycker det är bättre att märka ord än att inte märka alls vad folk säger och skriver. Och roar det ingen annan så roar det i alla fall mig. :)

En riktig nyskapare av ord är modebranchen. Det första man tänker på är kanske alla märkliga namn på färger som dyker upp varje säsong.

Petrol till exempel. Petrol är ju en form av turkos (vilket i sin tur är färgen på en sten med samma namn). Men ordet "petrol" betyder bensin. Och bensin har inte den färgen. Lite märkligt. Själv har jag snöat in på petrol/turkost just nu. Har aldrig varit särskilt förtjust i blått men turkos har fått mig på fall. Kanske för att det finns grönt i den?

Mullvad är också en färg. Lite brungrå, åt chokladsockerkakssmetshållet, tycker jag. Men mullvadar har svart päls....Och "chokladsockerkakssmetsbrun" kommer nog aldrig att slå är jag rädd.

Potatisbrun är i så fall en mer korrekt beskrivning av en färg. Som icke tvättad potatis. Fast om färgnamnet är speciellt vackert vet jag inte om jag tycker. När kommer "lökgul" som modefärg? Tomatröd, aubergin och äppelgrön finns ju.

I ett modereportage jag läste var underrubriken "Hejdå svart och gråmurrigt. Välkommen ärtgrönt, currygult, tuggummirosa och kleinblått". Kleinblått? Jag var tvungen att googla och första träffen säger "Kleinblå är en stark, klarblå färg som togs fram av konstnären Yves Klein." Jaha, nu får jag skämmas också......En konstnär! Nå, Yves Klein gillade tydligen blått, speciellt den han själv tog patent på. Hans konstnärsskap får jag diskutera en annan gång, det här skulle handla om mode! Och ord.


Jag vet att jag har skrivit om leggings förut, att det hette tights när jag hade det i min ljuva ungdom. Men en dag såg jag på framsidan av en postorderkatalog:"Treggings - säsongens nyckelplagg." Treggings? Vad kan det vara? Spännande! Bläddra, bläddra, bläddra fram till uppslaget där det stod: "Treggings - säsongens måste i garderoben! En mix av leggings och byxor. Skönare, bekvämare, trendigare." Ja...ha? Jag förstod fortfarande inte. På bilden ser det ut som modellen har leggings på sig. Jag har tidigare hört ordet "jeggings" för "jeansleggings" dvs leggings som liknar jeans. Men "treggings"? Vilket ord har dom dragit ihop med leggings? Ja, jag var tvungen att googla igen. Jamen så klart.....trousers och leggings! Har jag förstått saken rätt så är det tjockare tyg i treggings, ungefär som i jeansleggings. Men jösses, vem gör sån åtskillnad? Och vem säger "jeggings"....?

En annan postorderkatalog riktigt briljerar i nyskapande ord. Hör här:

Tröjblus
Shirtjacka
Tröjjacka
Blusbody
Tunikablus
Sweatjacka

Det är som dom haft svårt att kategorisera plaggen och valt att gardera sig genom att ha två kategorier på varje. Inte nog med det, rätt som det är dyker det gamla goda ordet "svettiströja" upp. Ja det ordet funkar väl? Fast varför dom andra två tröjorna på samma sida får heta "sweatshirt" vete katten...... :)

Köttfärgad och lingrå då? Jo, köttfärgad är inget mindre än skär, av franskans (couleur de) chaire, det vill säga ’köttfärg’. Och lingrå blir på franska "gris de lin" - gredelin med andra ord.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0